דפים

יום שישי, 22 בינואר 2021

עוגת פולנטה, לימון ושקדים וקרם פטיסייר

ליאור (אחותי הגדולה) ואני ביקרנו ב"קפה איטליה" לפני הרבה זמן (כי סגר אחרי סגר 😩). זו מסעדה שאנחנו אוהבים לאכול בה בתור משפה ויש שם מנות שאנחנו יודעים שנאהב להזמין אבל ליאור ואני אוהבים גם לנסות דברים שלרוב לא מנסים כשהולכים עם כל המשפחה. אז בפעם ההיא שביקרנו שם כשהגענו לקינוח רצינו להזמין קינוח שלא טעמנו. הזמנו את עוגת הפולנטה שלהם שהיתה טעימה, רכה ועם מרקם מיוחד ו"גרגרי בגלל הפולנטה. היא הוגשה עם קרם פטיסייר ושקדים שהוסיפו קראנץ'. ליאור ואני אהבנו אותה ממש! היא היתה נהדרת. רציתי להכין עוגה כזאת והנה התוצאה בפניכם: עוגת פולנטה עם קמח שקדים ויוגורט שמוסיפים רכות, תמצית וניל ותמצית שקדים עם ארומה וטעם נהדרים והמון גרידת לימון. 

עוגת פולנטה, שקדים ולימון 

לעוגה:

150 גרם חמאה רכה

50 גרם סוכר חום דביק ו170 גרם סוכר לבן (אפשר רק סוכר לבן או סוכר חום דמררה)

גרידת לימון מלימון גדול אחד או שני לימונים

קורט מלח

כפית - כפית וחצי מחית וניל (אפשר להחליף בתמצית וניל)

רבע כפית עד חצי כפית תמצית שקדים (לא חובה)

4 ביצים

300 גרם יוגורט יווני (אפשר גם רגיל, אפשר גם חלק יוגורט וחלק שמנת חמוצה)

210 גרם קמח פולנטה צהוב

190 גרם אבקת שקדים

12 גרם אבקת אפייה

שקדים פרוסים לקישוט


לקרם פטיסייר:

500 מ"ל חלב (עשיתי חצי חלב וחצי שמנת לבישול)

4 חלמונים

30 גרם קורנפלור

100 גרם סוכר

25 גרם חמאה

תוכן של מקל וניל אחד ומקל וניל או כפית וחצי מחית וניל

רבע כפית תמצית וניל (לא חובה)



הכנה:

  1. חממו תנור ל175 מעלות צלסיוס. שמנו בחמאה תבנית עגולה בקורט 22 ס"מ.
  2.  במיקסר עם וו גיטרה הקציפו במהירת בינונית-גבוהה חמאה רכה, סוכרים, תמצית שקדים, מחית וניל, מלח וגרידת לימון לכחמש דקות עד שהתערובת אוורירית מאוד. מדי פעם עצרו את המיקסר ועברו על דפות ותחתית הקערה עם לקקן כדי שהתערובת תהיה הומוגנית. 
  3. הוסיפו את הביצים אחת אחת, תוך כדי ערבוב במיקסר במהירות בינונית גבוהה. "גרדו" את שולי קערת המיקסר עם לקקן אחרי כל ביצה. לאחר הביצה האחרונה הוסיפו יוגורט וערבבו לאיחוד.
  4. ערבבו קמח פולמנטה, קמח שקדים ואבקת אפייה. הוסיפו לתערובת שבמיקסר וערבבי כמה שניות לאיחוד.
  5. מזגו את תערובת העוגה לתבנית המשומנת וישרו אותה. פזרו מעט שקדים פרוסים.
  6. אפו את העוגה ל30-40 דקות או עד שהמרכז שלה יציב למגע וקיסם הננעץ במרכזה יוצא מעט לח. כבו את התנור, פתחו את הדלת והשאירו לכעשר דקות. לאחר מכן הוציאו את העוגה מהתנור וצננו לחלוטין.
  7. קרם פטיסייר: מזגו לסיר את החלב והוסיפו את הוניל. בקערה חסינת חום ערבבו את החלמונים, הסוכר והקורנפלור. כשהחלב מגיע לסף רתיחה הוסיפו מעט ממנו אל החלמונים תוך כדי ערבוב נמרץ של תערובת החלמונים. כשהתערובת מתחממת אפשר להחזיר אותה לסיר ולבשר את הקרם תוך כדי ערבוב וגירוד דפסות ותחתית הסיר עד שהקרם מסמיך. כשמופיעה הבועה הגדולה הראשונה יש להמשיך לבשל לעוד כחצי דקה עד שהקרם מסמיך לחלוטין. העבירו את הקרם לקערה קרה, הוסיפו את החמאה וערבבו להטמעה. אפשר לצנן תוך כדי ערבוב במיקסר עם וו גיטרה, אפשר להשאיר את הקרם "פתוח" ולערבב ידנית מדי פעם, אפשר למרוח על תבנית רחבה ולערבב מדי פעם, אפשר לכסות ביריעה נצמדת שתגע בפני הקרם ולצנן. לאחר הצינון שמרו במקרר עד השימוש.
  8. הגשה: הגישו פרוסות מהעוגה עם כף של קרם פטיסייר ושקדים פרוסים. בתיאבון!




יום שני, 18 בינואר 2021

סהרוני מחלב ושקדים

 

אמא שלי ביקרה אותי בקופנהגן לפני כמה חודשים והביאה לי מחלב כשביקשתי ממנה. מחלב הוא תבלין שמפיקים מזרעי דובדבן ויש לו טעם מעט מרציפני אבל פחות מר: כשמוסיפים ממנו לעוגיות במינון הנכון הוא לא מוסיף מרירות (כמו תמצית שקדים מרים למשל) אבל מוסיף ארומה נהדרת. חשבתי במה אפשר לשלב את התבלין הטעים הזה וישר חשבתי שבעוגיות חמאה הוא יהיה נהדר מפני שזה תבלין שיש בכעכים מלוחים-עוגיות קפה יבשות שמכינים אצלינו ובמעמולים. ואז חשבתי שיהיה טעים לשלב אותו עם שקדים! אז זה היה הרעיון הראשון שלי. אחרי זה גם בדקתי באינטרנט איזה עוגיות מסורתיות לחג המולד בדנמרק (לפני חג המולד) וגיליתי שסהרוני שקדים הן עוגיות גרמניות מסורתיות לחג המולד. אז הכנתי אותן והן יצאו מדהימות: טעימות, ארומתיות ואי אפשר להפסיק לאכול אותן!

ואם לא תרצו להכין סהרונים אפשר גם להכין עוגיות כאלה, שנראות כמו עוגיות רייבה (עוגיות חול טעימות עם שקע הממולאות בשקד, פיסטוק או צנובר) אבל יש בהן שקדים טחונים ומחלב עם ארומה משכרת!

סהרוני שקדים ומחלב - מתכון לפי עוגיו.נט

100 גרם חמאה רכה

קורט מלח

50 גרם אבקת סוכר

חצי-3/4 כפית מחלב טחון טרי

כפית מחית וניל (אופציונלי)

כף חלב

100 גרם שקדים טחונים (אבקת שקדים או קמח שקדים)

105 גרם קמח לבן

20 גרם קורנפלור

חצי כפית אבקת אפייה


אבקת סוכר להגשה
1. חממו תמור ל170 מעלות צלסיוס. בעזרת כף עץ או במיקסר עם וו גיטרה עבדו את החמאה, אבקת הסוכר, המלח והמחלב הטחון עד לקבלת תערובת אחידה לחלוטין. הוסיפו את החלב וערבבו עד לאיחוד.
2. הוסיפו את קמח השקדים ועבדו לאיחוד. הוסיפו את הקמח, אבקת האפייה והקורנפלור. ערבבו את כל החומרים עד שהבצק מתחיל להתאחד. אחדו את הבצק בידיים. העבירו את כדור הבצק לקירור במקרר לכרבע שעה
3. צרו כדורים קטנים, כל אחד מ10 או 12 גרם בצק. הפכו כל כדור לנחש ועצבו לסהרונים. סדרו על תבנית מרופדת בנייר אפייה עם מרווחים קטנים ואפו כ7 דקות, עד שהן לבנות והתחילו להזהיב בשוליים. צננו לחלוטין ופדרו באבקת סוכר.