דפים

יום שלישי, 25 בדצמבר 2018

טארט קרם פרלינה פיסטוק אפוי עם קצפת ותותים

זה הזמן הזה בשנה. יש גשם, השמיים אפורים, קר בחוץ. חורף!! איזה כיף! והדבר הכי טוב בחורף: תותים. תותים אדומים, טעימים ויפים. כדי לחגוג את החורף הכנתי טארט עם קרם נוגט פיסטוק אפוי, קצפת ומניפת תותים מרשימה. הבצק הפריך היה אפוי קצת יותר מדי אבל הטארט היה מעולה: אי אפשר לטעות עם קרם פיסטוק אפוי ועדין עם רמזים של קרמל, קצפת רכה ושמנתית ופרוסות תותים אדומות שמוסיפות חמצמצות ומתיקות. אז הכנתי שוב, כטארטלטים, וקישטתי עם עננים של קצפת ועיגולים של תות. הטארטלטים יצאו מרהיבים. חברה טובה אמרה שהם נראים כמו שונית אלמוגים ולדעתי זה תיאור מקסים. מכל הטבע שיש בעולם אני חושב ששוניות הן הטבע הכי יפה. הן מרהיבות, צבעוניות ונראות כאילו הן לא מהעולם הזה.
הטארט עצמו מאוד דומה למתכון שיש בבלוג כבר לטארט קרם פקאן אפוי. ההבדל הוא שאת אבקת הנוגט הביתית הפעם הכנתי מפיסטוקים. אני יודע, הכנת אבקת פרלינה ביתית נשמעת קצת כמו ניג'וס, וזה יכול להיות. אבל זה לא מסובך וזה יוצא מעדן. בכל זאת, אבין אם לא תרצו להכין אבקה כזו בבית, ואציע אלטרנטיבה למטה.
אבל חשוב לי להדגיש שאני ממש ממליץ להכין אותה בבית! כי אבקת פרלינה ביתית היא ממש טעימה ומאוד שימושית. ואפשר להכין אותה מאיזה אגוז (או תערובת אגוזים) שתבחרו. והטארטלט הזה באמת מושלם: הקרם נהדר, הקצפת קלילה ועדינה והתותים הם הדבר הכי טעים בחורף. חורף שמח ♥
טארט קרם נוגט פיסטוק אפוי, עם קצפת ותותים טארט בקוטר 24 או בערך 10 טארטלטים בקוטר 7 ס"מ

בצק פריך:
70 גרם סוכר
140 גרם חמאה
210 גרם קמח לבן
חלמון
עד כף חלב לפי הצורך
כפית תמצית או מחית וניל

נוגט פיסטוק:
100 גרם סוכר
100 גרם פיסטוק לא קלוי, מקולף

קרם אנגלז פיסטוק:
4 חלמונים
חצי ליטר שמנת (אפשר לעשות תערובת של שמנת וחלב)
70 גרם סוכר
125 גרם אבקת נוגט פיסטוק

קצפת ותותים:
250 מ"ל שמנת להקצפה
כף אבקת סוכר או לפי הטעם
תותים, פרוסים לפרוסות
מעט ריבת משמשים או ריבת תות לזיגוג
הכנה:

  1. נוגט פיסטוק: הכינו תבנית אפייה ורפדו אותה בנייר אפיה או משטח סיליקון. על מחבת רחבה הניחו את הסוכר. חממו אותו על אש בינונית ואל תערבבו עד שמתחיל להווצר קרמל. טלטלו קצת את הסוכר ותנו לקרמל להתפשט. כשהרבה מהסוכר נמס, התחילו לערבב והמיסו את כל גושי הסוכר. בשלו עד לקבלת קרמל טיפה בהיר ממה שתרצו. הוסיפו את הפיסטוק וערבבו עד לציפוי כל הפיסטוקים. העבירו את הפיסטוקים לתבנית ושטחו אותם. צננו לחלוטין. בזמן הצינון אפשר להתחיל עם הבצק הפריך.
  2. בצק פריך: במעבד מזון עבדו חמאה, מלח וסוכר לקבלת אבקה אחידה. הוסיפו את שאר החומרים מלבד החלב ועבדו עד לקבלת גושים גדולים. אם יש צורך הוסיפו מעט חלב ועבדו עוד פעם. צריכים להתקבל כמה גושים שאפשר לאחד בקלות לגוש בצק אחד. העבירו את הבצק לשיש, אחדו לגוש בצק וצרו דיסק. עטפו בניילון נצמד או יריעה נמצדת ושמרו במקרר לכ20 דקות.
  3. בזמן הצינון: טחנו את הפיסטוק והקרמל במעבד מזון או בלנדר חזק לקבלת אבקה דקיקה. אפשר להמשיך לחטחון גם עד לקבלת מחית. שמרו בצנצנת אטומה. מעדן!
  4. חממו תנור ל175 מעלות צלסיוס. רדדו את הבצק על שיש מקומח או בין שני ניירות אפייה למעגל בעובי דק (3-5 מ"מ, אני אוהב כמה שיותר דק) ובקוטר גדול מהרינג/תבנית הטארט עם התחתית הנשלפת. אם תכינו טארטלטים, פשוט רדדו את הבצק לעובי של 3 מ"מ וקרצו עיגולים בקוטר 10-11 ס"מ. את הבצק העבירו בעזרת המערוך או נייר האפיה לתבנית. הניחו לבצק "ליפול" פנימה ותהדקו אותו לשולי התבנית. הסירו את הבצק המיותר בעזרת סכין (חתכו את הבצק מפנים התבנית כלפי חוץ) או בעזרת מערוך. ישארו שאריות בצק! דקרו עם מזלג את תחתית הקלתית והכניסו למקפיא ל10 דקות לפחות. 
  5. אפייה עיוורת: בקלתית הקפואה הניחו נייר אפייה מקומט ומלאו אותו בקטניות לאפייה עיוורת, או משקולות יעודיות. הכניסו את הבצק לתנור ואפו כ10-15 דקות, עד שהבצק רק מתחיל להזהיב. הסירו בזהירות את המשקולת והנייר והחזירו לתנור להשלמת האפייה: עד לקבלת צבע זהוב עדין. בטארטלטים זמן האפייה מתקצר וכנראה יספיקו 7-10 דקות עם המשקולת. הסירו מהתנור וצננו צינון מלא. אם יש בועות אוויר אפשר למעוך אותן בזהירות ישר כשהקלתית יצאה מהתנור. הנמיכו את חום התנור ל150 מעלות צלסיוס.
  6. קרם אנגלז עם פרלינה פיסטוק: בסיר הניחו אבקת נוגט פיסטוק, כף מהסוכר ושמנת. חממו על אש נמוכה כחמש דקות. העבירו לאש בינונית וחממו עד לסף רתיחה. בינתיים ערבבו בקערה אחרת חלמונים ואת שארית הסוכר. מזגו את החלב באיטיות, או מצקת אחר מצקת לתערובת החלמונים, תוך כדי ערבוב מתמיד. כשתערובת החלמונים חמה אפשר למזוג אותה לסיר. המשיכו לבשל (אפשר על אש בינונית גבוהה ואפשר בחום נמוך יותר, אבל זה עניין של נוחות) ולערבב כל הזמן, לדאוג שהקרם לא נדבק לדפנות הסיר, עד שמתקבל רוטב סמיך שמצפה גב של כף. סננו את הקרם במסננת דקה (אופציונלי) ושמרו בצד עד שהקלתית מצטננת. אם תכינו את הקרם מראש, מומלץ לצנן במיקסר עם וו גיטרה (לא חובה), להעביר לכלי אטום ולשמור במקרר. אפשר לצבוע את הקרם במעט צבע מאכל ירוק לחיזוק הצבע, לא חובה.
  7. שייפו את החלק העליון של הקלתית כדי ליצור גובה אחיד בעזרת פומפיית מיקרופליין (אופציונלי לחלוטין! עניין אסתטי) מזגו את קרם האנגלז לקלתית, נפו מעט נוגט פיסטוק מעל הקרם והכניסו לתנור לאפייה של 25-35 דקות עד שהקרם מתייצב בתנור, וכשתנענעו את הטארט הקרם ינוע מעט במרכזו אך יהיה יציב. בטארטלטים זמן האפייה מתקצר ל13-25 דקות. צננו את הטארט כמה שעות לפני ההגשה והקישוט.
  8. קישוט: הקציפו את השמנת הקרה ואבקת הסוכר עד לקבלת קצפת יציבה. אפשר להוסיף כף של פודינג וניל לייצוב. פרסו את התותים לפרוסות או מעגלים. חממו מעט את הריבה החלקה. 
  9. הרכבה: ליצירת מניפה, זלפו או מרחו את הקצפת על פני כל הטארט למעגל בעובי אחיד. סדרו את פרוסות התותים זו מעל זו במעגלים מהמעגל החיצוני ביותר לפנימי ביותר. זגגו את התותים בריבה בעזרת מברשת. ליצירת מראה כמו שבתמונה, זגגו את מעגלי התותים בריבה. העבירו את הקצפת לשק זילוף עם פייה חלקה. זלפו טיפות בגדלים שונים על פני הטארט והניחו את הפרוסות העגולות והמזוגגות של התותים על חלק מהטיפות. שמרו את הטארט מכוסה במקרר עד ההגשה. בתיאבון! 
וכמו שהבטחתי: אם לא תרצו להכין את אבקת הנוגט תוכלו לקנות מחית פיסטוקים בחנויות המתמחות. החליפו את אבקת הנוגט בעוד 60 גרם סוכר. תהליך ההכנה יהיה כזה:

  1. אופציה ראשונה: הכינו קרמל מהסוכר. חממו את השמנת במקביל. כשמתקבל קרמל בצבע הרצוי מזגו את השמנת על הקרמל וערבבו. העבירו לחום נמוך ובשלו להמסת כל הקרמל. המשיכו עם המתכון כרגיל.
  2. אופציה שניה: חממו לסף רתיחה את החלב לבד והוסיפו את הסוכר לתערובת החלמונים. המשיכו עם המתכון כרגיל.
לאחר סיום הבישול, הוסיפו כף וחצי מחית פיסטוק. ערבבו לאיחוד, תטעמו את התערובת והוסיפו עוד מחית אם תרצו. 


יום שני, 10 בדצמבר 2018

לחמניות בריוש במילוי פטיסייר נוטלה ומסקרפונה

היוש! אני יודע, הרגע היה חנוכה ולא פרסמתי כלום. ודווקא הכנתי סופגניות! גם לפי המתכון הזה וגם לפי מתכון חדש, ועם מגוון של מילויים. ויצא טוב. אבל לא צילמתי אותן ולא הספקתי לכתוב את המתכון המדוייק אז תצטרכו לחכות. בינתיים נגמר החג, ואולי נמאס כבר מסופגניות באינטרנט, אז הנה מתנה ממני בשבילכם/ן, מתכון חדש: לחמניות בריוש מעולות במילוי פטיסייר מסקרפונה ונוטלה. לפני כמה ימים עשיתי סקר בסטורי של "שוקו חם" באינסטגרם, שם שאלתי איזה מתכון לפרסם קודם מבין שתי אפשרויות. כנראה שהתמונה של לחמניית הבריוש עם המילוי השוקולדי והקרמי שבתה את לבכן/ם והיא זכתה ברוב קולות. ובצדק! כי נכון שלחמניית הבריוש לא כזו מרשימה למראה, אבל היא מושלמת. באמת מושלמת. היא אוורירית ועשירה, עם טעם וניחוח משכרים של חמאה. וכשתחצו אותה, או תנגסו בה, תגלו שהיא גם מלאה בקרם פטיסייר עשיר וטעים עם מסקרפונה ונוטלה-שילוב טעמים קלאסי ומנצח. אז נכון שזה די פשוט, אבל זה מקסים וזה מעדן. וזו ארוחת הבוקר הכי טעימה שיש, וממש לא צריך יותר מזה.

לחמניות בריוש במילוי פטיסייר מסקרפונה ונוטלה 12 לחמניות בתבנית שקעים סטנדרטית

לבריוש(רביבה וסיליה):
15 גרם חלב
35 גרם סוכר
3 ביצים (180 גרם)
12 גרם שמרים טריים
300 גרם קמח לחם
9 גרם מלח
180 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

לקרם פטיסייר נוטלה ומסקרפונה (ישארו עודפים וזה בסדר, תרצו לאכול את השארית):
200 מ"ל חלב
300 מ"ל שמנת (אפשר עוד חלב)
4 חלמונים
120 גרם סוכר
60 גרם קורנפלור
180 גרם נוטלה
250 גרם מסקרפונה
2 כפיות מחית וניל

הכנה:

  1. בריוש: בקערת המיקסר ערבבו חלב, סוכר, שמרים וביצים לקבלת תערובת אחידה. הוסיפו את הקמח והמלח ולושו כמה דקות עם וו לישה לקבלת תערובת אחידה. הוסיפו את החמאה בהדרגה עד שתיטמע בבצק. התהליך הזה עשוי לקחת זמן מפני שהחמאה קרה, זה בסדר. חשוב לשמור בזמן העבודה על טמפרטורה קרה יחסית של הבצק ולכן השימוש בחמאה קרה. רצוי לעבוד בחדר קריר, בקיץ כדאי להפעיל מזגן. לאחר שכל החמאה נטמעה בבצק, המשיכו ללוש עוד כדקה. כסו את הקערה בעטיפה נצמדת ושמרו במקררר ללילה.
  2. פטיסייר נוטלה ומסקרפונה: בסיר קטן חממו חלב ושמנת. בינתיים, ערבבו בקערה חלמונים, סוכר וקורנפלור. כשהחלב מגיע לסף רתיחה מזגו אותו באיטיות לתערובת החלמונים תוך ערבוב מתמיד. כשכל התערובת התאחדה, סננו אותה בחזרה לסיר ובשלו תוך כדי ערבוב על חום בינוני עד לקבלת קרם סמיך. העבירו לקערת המיקסר וערבבו עם וו גיטרה, יחד עם הוניל, הנוטלה והמסקרפונה עד לצינון מלא של הקרם. העבירו לקופסה ושמרו במקרר עד השימוש.
  3. בבוקר, הוציאו את הבצק מהמקרר. הניחו תבנית מים רותחים בתחתית הנור וחממו לשלושים מעלות. צרו מהבצק כדורים בגודל 50 גרם. שמנו תבנית שקעים בחמאה וקמחו אותה. הניחו כל כדור בשקע. אפשר כמובן, גם לחלק את הבצק ל12-13 כדורים שווים למראית עין, אבל השקילה תעזור לקבלת תוצאות טובות יותר. הכניסו את התבנית לתנור לתפיחה מהירה והתפיחו להכפלת הנפח. אפשר גם להתפיח עם מגבת בחוץ לשעה-שעתיים עד להכפלת הנפח. 
  4. כשהכדורים תפחו, הוציאו אותם מהתנור, הוציאו את תבנית המים מהתנור וחממו אותו למאה ושמונים מעלות. בעזרת שק זילוף עם צנתר חלק, זלפו לכל לחמניה כמות נדיבה של קרם. תנו ללחמניה לגדול עם מילוי הקרם עוד מעט מעל התבנית. הברישו את הבריושים בביצה טרופה עם כף מים ואפו בתנור עד שהם תופחים מעט ומזהיבים. תנו ללחמניות להצטנן על רשת. בתיאבון!

יום שלישי, 6 בנובמבר 2018

גרגנלי עם רוטב שמנת פטריות ופורצ'יני

להגיד שאני במצברוח פסטה לאחרונה זה לא מדויק, כי אני במצברוח פסטה תמידי. אבל בחודשים האחרונים אני אפילו עוד יותר במצברוח פסטה. כבר סיפרתי על זה, האמת. אני נהנה להכין כל מיני סוגים של פסטה ולהכין רטבים שונים ואחד הדברים שרציתי לעשות זה להתאמן בצורות שונות של פסטה טרייה. הצורה הראשונה שאפרסם בבלוג היא גרגנלי, צינורות פסטה שמכינים מגלגול מעוייני בצק על משטח עם פסים. את הפסטה הזו הכנתי עם קמח דורום וקמח 00. קמח הדורום קשה יותר ויוצר פסטה גמישה יותר. בנוסף, מלבד הביצים, העשרתי את הבצק בחלמון אחד שהגביר את הצבע והטעם. הפסטה יצאה מעולה והצורה מקסימה. אבל למען האמת, לדעתי גולת הכותבת בפוסט הזה היא אפילו לא הפסטה עצמה. אני אדגיש כדי שלא תטעו, הפסטה מעולה, הצורה יפה וזה ממש כיף לשחק בבצק, אבל הרוטב הוא רוטב השמנת והפטריות הכי טעים שיש. כן, אני יודע שזו הבטחה גדולה. אבל הוא באמת מעדן: עם פורצ'יני מיובשות שנותנות ניחוח וטעם עמוק ועשיר ורוטב שסמיך בדיוק במידה הנכונה. הניחוח של הרוטב בבית היה נהדר ואף אחד לא יכל להתאפק מלזלול. עכשיו יש לנו קפסה של הרוטב בהיכון במקרר, למקרה הצורך. באמת מעדן!
גרגנלי עם רוטב שמנת פטריות ופורצ'יני

לפסטה:
100 גרם קמח דורום
100 גרם קמח לפסטה 00
2 ביצים
חלמון
קורט מלח נדיב

לרוטב:
12-16 גרם פטריות פורצ'יני מיובשות
כוס מים רותחים
2 שיני שום קצוצות דק
25 גרם חמאה
כף שמן זית (או עוד מעט חמאה)
200 גרם פטריות שמפיניון
350-500 מ"ל שמנת להקצפה או לבישול
כמה כפות פרמזן מגורדת, לפי הטעם
מלח ופלפל

הכנה:
  1. בצק פסטה: על שיש או משטח עץ הניחו את הקמח. צרו גומה עמוקה במרכז ומזגו אליה את המלח, הביצים והחלמון. טרפו את הביצים במזלג לתערות אחידה. המשיכו לטרוף את הביצים תוך כדי הוספה איטית של הקמח מדפנות הגומה. כשאי אפשר יותר להשתמש במזלג, עברו ללישה ידנית של הבצק. אם הבצק רטוב מדי, הוסיפו מעט קמח דורום (אפשר גם קמח 00, זו העדפה אישית שלי). אם הבצק יבש מדי, הרטיבו קלות את הידיים והמשיכו ללוש את הבצק. יש ללוש כ10 דקות. צריך להתקבל בצק חלק, גמיש ולא דביק בכלל. כסו את הבצק ותנו לו לנוח מעט.
  2. רדדו את הבצק במכונת פסטה (בחלקים, שלא יתקבל עלה ארוך מדי), מספר אחרי מספר, למספר 7. חתכו מהיריעה ריבועים קטנים. קמחו מעט את הריבוע בצדו העליון כדי שלא ידבק למוט וסובבו את הבצק עם מעט לחץ מסביב למוט, מקודקוד אחד לקודקוד הנגדי שלו. רצוי לסובב על משטח עם תבנית פסים. אל תדאגו, אפרסם בקרוב סרטון קצר או גיף שיסביר את זה בצורה טובה יותר! יבשו את הפסטה על משטח מקומח מעט, ושמרו אותה במקפיא לאחר היבוש. אם משתמשים מיד אין צורך לייבש ולהקפיא, פשוט לשמור בתבנית מקומחת באיזור יבש וחמים יחסית עד לבישול.
  3. רוטב: השרו ל15 דקות לפחות את הפורצ'יני במים החמים. תחתכו את פטריות השמפיניון. בסיום ההשריה, הוציאו בעזרת מזלג את פטריות הפורצ'ינו ותחתכו גם אותן. שמרו את מי ההשריה!
  4. בסיר רחב, טגנו קלות בשמן הזית את השום הקצוץ. הוסיפו את כל הפטריות וטגנו אותן עד שהנוזלים שלהן מצטמצמים והן נצלות מעט. הוסיפו מלח ופלפל.
  5. הוסיפו 3/4 ממי ההשריה (בזהירות, מומלץ דרך מסננת) ואת החמאה. ערבבו לאיחוד והמתינו להצטמצמות של הנוזלים. הוסיפו את השמנת והמשיכו לבשל עד להגעה לסמיכות הרצויה. אני אוהב להוסיף בהתחלה רק חלק מהשמנת ולהוסיף אותה לאט לאט עד להגעה לסמיכות הרצויה ולטעם הרצוי. תטעמו ותוסיפו פלפל ומלח במידת הצורך.
  6. בסיר עם מים רותחים ומומלחם בנדיבות בשלו את הפסטה כמה דקות. העבירו את הפסטה המסוננת ישר לרוטב והוסיפו 2-4 כפות פרמזן מגוררת. בשלו ביחד עד שהרוטב והפסטה מתאחדים. הגישו מיד.


יום שישי, 28 בספטמבר 2018

מרק שום וכוסברה עם פסטה לורדה במילוי גבינה צפתית קשה

אז מאז שחזרתי לארץ אני הכנתי המון פסטה. המון פסטה. ופסטה ממש שווה! (את כל זה תוכלו לראות באינסטגרם שלי או של הבלוג). יש לזה שתי סיבות: הראשונה היא שכידוע, אני אוהב פסטה. מאוד אוהב פסטה. ובזמן החודשיים שבהם הייתי הרחק מהבית והרחק ממטבחים אני מאוד התגעגעתי ללהכין לעצמי פסטה. ולאוכל טעים. אז מהרגע שהגעתי לא הפסקתי להכין פסטה. יש גם המון פסטות שלא פורסמו באינסטגרם!
הסיבה השניה היא שבזמן שהייתי בקורסים האלה, חוץ מלצפות בבייק אוף הבריטי (כמו שסיפרתי בפוסט הקודם) צפיתי המון בסרטונים שבערוץ היוטיוב הנהדר Pasta Grannies (וחובה עליכן.ם לעקוב!). מי שמצלמת את הסרטונים ומנהלת את הערוץ צילמה המון נשים מרחבי איטליה (וגם כמה בבריטניה) מכינות אוכל איטלקי. בעיקר פסטה. והכל נראה כל כך מעולה! זה מהפנט ומעורר השראה לראות את הנשים האלה מכינות בכזו מיומנות ניוקי ופסטה טרייה וזה מעניין לראות את שילובי הטעמים המקוריים והמנות המקומיות והאיזוריות. אחת הפסטות שפגשתי בערוץ הזה היא פסטה לורדה. בסרטון הזה האישה הכינה פסטה למרק, שהיא כמו רביולים קטנים קטנים עם מילוי של פרמזן וגבינה מקומית. היא בישלה את הפסטה הזו במרק בשר והגישה עם המרק. זה היה נראה נהדר, כמו כריות פרמזן קטנות וידעתי שאני חייב להכין את זה בבית, באופן צמחוני כמובן. ואז חשבתי שהמילוי של גבינה מגורדת וביצים מזכיר את המילוי של הכלצונס הלבנוניים שאנחנו אוכלים בשבועות! וחשבתי שיהיה רעיון מעולה להכין פסטה לורדה במילוי גבינה צפתית ולבשל אותם במרק שאנחנו מאוד אוהבים לאכול במשפחה: מרק שום וכוסברה. הוא הכי פשוט ביקום וממש ממש טעים. המחשבה הזו רצה בראש שלי לפחות שלושה שבועות עד שהכנתי אותה, והיה כל כך כיף להכין את המנה. המרק הזה תמיד נהדר (אני אגב, שונא כוסברה. לפחות כשהיא לא מבושלת. למרק הזה יש טעם של שום וכוסברה והוא הכי מנחם ביקום) והפסטה היתה תוספת נהדרת ותחליף מאוד כיפי לאיטריות הרגילות. ודי פשוטה להכנה! תנסו ותראו, זה מאוד כיף.

מרק שום וכוסברה עם פסטה לורדה במילוי גבינה צפתית קשה

למרק:
35 גרם כוסברה (או שתי כוסות כוסברה לא קצוצה)
4 שיני שום קצוצות
7 כוסות מים רותחים
אופציונלי: מקל סלרי קצוץ
2 כפות שמן זית
מלח לפי הטעם

לפסטה:
300 גרם קמח לפסטה 00
3 ביצים
מעט מלח

למילוי:
170 גרם גבינה צפתית מגורדת דק או טחונה בבלנדר/טוחן תבלינים
ביצה
85 גרם ריקוטה טרייה
קורט מלח


הכנה:

  1. מרק: טגנו שום קצוץ וכוסברה קצוצה דק (וסלרי, אופציונלי) במעט שמן זית, עד שהשמן מקבל את הטעמים. הוסיפו את המים והמלח ובשלו כמה זמן עד להשתלבות הטעמים.
  2. פסטה: הניחו את הקמח על משטח עבודה וצרו בו באר. הוסיפו את הביצים והמלח פנימה וטרפו אותן. הוסיפו את הקמח מהדפנות לאט לאט עד שכולו מוטמע בבצק. המשיכו ללוש לקבלת בצק אלסטי וחלק. בערך רבע שעה. אפשר גם לעבד במעבד מזון ואז לסיים את הלישה ביד. אפשר לתת לבצק לנוח במקרר כחצי שעה אבל זו לא חובה. בזמן המנוחה, עטפו את הבצק כדי למנוע התייבשות.
  3. מלית: ערבבו את כל חומרי המלית, והוסיפו מלח לפי הטעם. אפשר לערבב בלי הביצה בשביל לטעום ואז להוסיף.
  4. רדדו יריעות בצק במכונת הפסטה לעובי 6 או 7. מרחו על חצי מהיריעה את המילוי לשכבה דקה וסגרו עם חצי הבצק השני. בעזרת גלגלת משוננת (או רגילה) חתכו ריבועים קטנים שיצרו כמו רביולי קטנטנים. חשוב לשמור על המשטח מקומח ואל תפחדו ליצור בצק יבש יחסית ולא רך ודביק. מומלץ מאוד לצפות בסרטון הזה ולראות איך האישה הזו מכינה את הפסטה. אפשר גם בלי מכונה, והיא עושה מהמם!
  5. סננו חלק מהמרק בשביל לבשל בו את הפסטה, או שתבשלו את הפסטה בסיר עם מים רותחים מומלחים. העבירו את הרביולים הקטנים בכמה נגלות למים, ערבבו ובשלו עד שהם צפים ומוכנים. סננו אותם ותגישו עם המרק. כדאי לפזר מעט גבינה צפתית קשה מגורדת מעל. בתיאבון!
המרק הזה הוא מרק קלאסי של חורף אצלינו, ותמיד אוהבים להגיש אותו עם אטריות (ספציפית, conchiglie קטנות), ולפעמים עם צפתית מגורדת. אם תרצו, תוכלו להכין את המרק בלבד, שהוא הכי פשוט בעולם והכי מנחם בעולם. גם את הפסטה אפשר להכין לבד או עם כל מרק אחר. במילוי, אפשר להחליף את הגבינה הצפתית הקשה בפרמזן טחונה דק. 

יום שני, 3 בספטמבר 2018

קאפקייקס פטל ומי ורדים

חזרתי! איזה כיף!
אני לא מפרסם באופן תדיר, אני יודע. אבל זה כי אני עסוק. באמת! והפרעות הקשב שלי מונעות ממני לתכנן תכניות לזמן שהוא יותר רחוק מימים ספורים. טוב, הגזמתי. אבל אני לא זוכר את התכניות שלי במשך השבוע, ויש המון מה לעשות והשילוב הזה מונע ממני לפרסם מתכונים באופן תדיר. אבל להיעדרות הזו יש לי תירוץ טוב ומתקבל על הדעת: במשך חודשיים רצופים השתתפתי בפסטיבלים של מוזיקה בארצות הברית ובאוסטריה ולא יכולתי להכין אוכל! ובכלל הייתי עסוק בכינור, במוזיקה, בללמוד המון דברים חדשים ובלהתאמן. וגם בלצפות בסדרות טלוויזיה. אחת מהן הייתה "בייק אוף" בריטניה (שיש בנטפליקס בארצות הברית, שהוא נטפליקס כל כךךך הרבה יותר טוב מהישראלי. המשכתי גם את האנטומיה של גריי), שהיתה ממש ממש מוצלחת ומהנה.
המשימות מעניינות וקשות, המתמודדים מוכשרים והתמלאתי השראה מלצפות בסדרה. איפשהו במהלך השבוע השני שלי הרחק מהבית (מתוך שמונה שבועות) צפיתי בפרק שהיה מוקדש לפרחים. וזה היה פרק מקסים ומהמם. ובמהלך הצפייה חשבתי איזה יפות יהיו קאפקייקס לבנות עם ציפוי לבן עם טעמים של מי ורדים, מקושטות בפרחים. מאז הרעיון עבר כמה גלגולים ואחרי שבוע בארץ מצאתי את הזמן להכין את הקאפקייקס: העוגות עצמן משובצות בפטל אדום, הקרם עם טעם עשיר של חמאה ומי ורדים והן מקושטות בעלה ורד בודד. שילוב הטעמים והמרקמים התעלה על על הציפיות. הקאפקייקס אלגנטיות וקסומות, קרם הורדים מחמיא לעוגה עם הפטל, והכל פשוט תענוג. יפהפה, טעים ועדין. הכי מומלץ להכין!
אז חזרתי ♥
קאפקייקס פטל ומי ורדים 24קאפקייקס או 48 מיני קאפקייקס

עוגת פטל (מבוססת על מתכון ל"עוגת קצפת" של בצק אלים):
250 מ"ל שמנת להקצפה
שני שליש כוס סוכר
2 ביצים
קורט מלח
200 גרם קמח
כפית וחצי אבקת אפייה
150 גרם פטל (השתמשתי בקפוא)+כף קמח

קרם מוסלין ורדים:
500 מ"ל חלב
4 חלמונים גדולים
125 גרם סוכר
50 גרם קורנפלור
325 גרם חמאה רכה
תמצית מי ורדים לפי הטעם

קישוט:
פיסטוק טחון דק (לא חובה)
עלי ורדים

הכנה:
  1. עוגת פטל: חממו תנור מראש ל180 מעלות צלסיוס. הקציפו במיקסר עם וו הקצפה (אפשר גם ידנית) את השמנת והסוכר לקבלת קצפת יציבה. הוסיפו את הביצים אחת אחת וערבבו ביניהן להטמעה מלאה. הוסיפו קורט מלח, קמח ואבקת אפייה וערבבו כמה שניות במיקסר לקבלת תערובת אחידה. קצצו מעט את הפטל (אם הוא קפוא, אפשר למעוך קצת) וערבבו עם כף קמח. גרדו את שולי הקערה, הוסיפו את הפטל וערבבו להטמעה מלאה. רפדו תבנית שקעים במנג'טים, או שתשמנו אותה בחמאה וצפו במעט קמח, ומלאו כל שקע לכשלושת-רבעי הגובה בבלילת העוגה. אפו בתנור עד להזהבה קלה (זמנים משוערים: 12-16 דקות לקאפקייקס בגודל רגיל, 7-11 דקות למיני קאפקייקס). הוציאו מהתנור וצננו על רשת לקירור מלא.
  2. קרם מוסלין: התחילו בהכנת קרם פטיסייר: חממו את החלב בסיר קטן עד לסף רתיחה. בקערה נפרדת ערבבו חלמונים, סוכר וקורנפלור לתערובת אחידה. כשהחלב מגיע לסף רתיחה, הוסיפו מעט ממנו לתערובת החלמונים וערבבו נמרצות לקבלת תערובת אחידה. המשיכו להוסיף מהחלב החם תוך כדי ערבוב. החזירו את התערובת לסיר דרך מסננת ובשלו באש בינונית נמוכה תוך כדי ערבוב עד שהקרם מסמיך ונהיה חלק. העבירו למיקסר עם וו גיטרה וערבבו עד שהקרם מגיע לטמפרטורת החדר. הוסיפו את החמאה, כף אחר כף והקציפו במהירות עם וו הגיטרה להטמעה. כשכל החמאה הוטמעה והקרם אוורירי ובהיר, הוסיפו כמה טיפות של תמצית מי ורדים. אני הוספתי די הרבה טיפות של תמצית, יותר משציפיתי. אבל תוסיפו לפי הטעם: נסו להשיג טעם מורגש של מי ורדים, אבל עדין. את הקרם שמרו בטמפרטורת החדר עד לזילוף.
  3. הרכבה: העבירו את קרם המוסלין לשק זילוף עם פיה חלקה ורחבה. זלפו תלוליות או ספירלות על כל קאפקייק. נפו במסננת דקה פיסטוק טחון על גבעות הקרם (אופציונאלי) וקשטו בעלה ורד. שמרו בטמפרטורת החדר עד להגשה. אם נשארו קאפקייקס לאחר ההגשה, או שתרצו לשמור אותם ליותר מיום, העבירו לקופסה אטומה ושמרו במקרר. במקרר, קרם המוסלין, שהוא סוג של קרם חמאה, יתקשה. לכן מומלץ להוציא את הקאפקייקס מהמקרר ולהמתין מעט עד להגשה. וגם העוגה עצמה יותר רכה וטעימה בטמפרטורת החדר. בתיאבון, אלה הקאפקייקס הכי טעימות שהכנתי עד היום ♥

הצעות לשינויים:
  1. יהיה מאוד טעים להחליף את הפטל האדום שבקאפקייקס בתותים, קפואים או טריים. אפשר לקצוץ מעט פיסטוק ולפזר מעל כל קאפקייק לפני האפייה.
  2. אם תרצו קרם קצת פחות חמאתי ושמן, וכזה שישאר אוורירי גם במקרר, הוסיפו 20 גרם חמאה בלבד לקרם. לאחר הצינון במיקסר, הוסיפו קצפת מ250 מ"ל שמנת להקצפה וקפלו לתוך הפטיסייר. או שאחדו את הקרמים עם וו הקצפה כמה שניות. 
  3. אפשר לתבל את הקאפקייקס עם מעט גרידת תפוז או מעט קינמון.
בתיאבון ♥

יום רביעי, 13 ביוני 2018

פיצה מרגריטה

פיצה ביתית זה סופר פשוט ואחד הדברים הכי טעימים שיש. הנה מתכון לבצק הפיצה הטוב ביותר לדעתי שיוצא קראנצ'י בדיוק כמו שצריך עם רוטב פשוט בטירוף והכי טעים. על בסיס הבצק הזה אפשר להכין המון סוגי פיצה אבל הנה המתכון לבסיסית ביותר, עם רוטב עגבניות, גבינת מוצרלה ועלי בזיליקום טריים.

פיצה מרגריטה

לבצק:

3.75 כוסות מים פושרים (לא קרים)
60 גרם שמרים טריים (שמרית) או 26 גרם שמרים יבשים
4.5 כפיות סוכר
קילו וחצי קמח
חמש כפות ורבע מלח
שלושת רבעי כוס שמן זית

לרוטב:

בקבוק של עגבניות מרוסקות משומרות איטלקיות
פלפל שחור, מלח, מעט סוכר
רבע כוס שמן זית
אורגנו מיובש או מעט בזיליקום
כמה שיני שום כתושות

מוצרלה מגורדת או מוצרלה טרייה מסוננת וקרועה לחתיכות
בזיליקום
שמן זית
מעט גבינת פרמזן

הכנה:
  1. בצק: בקערה קטנה יש לערבב סוכר, מים פושרים ושמרים. להניח לכעשר דקות (אפשר לוותר על שלב זה, אבל בעזרתו אפשר לראות אם השמרים פועלים או לא), עד שהשמרים מתחילים לפעול ויש קצף. בקערת מיקסר גדולה ערבבו קמח ומלח. הוסיפו פנימה את שמן הזית והמים עם השמרים ולושו עם וו לישה כעשר דקות (אפשר גם ידנית). כסו את הקערה עם ניילון נצמד והתפיחו עד שהבצק מכפיל את נפחו. בינתיים הדליקו את התנור על החום הכי גבוה וחממו אותו עם אבן השמוט.
  2. רוטב: ערבבו את כל חומרי הרוטב ותבלו לפי טעמכן/ם.
  3. חלקו את הבצק ל10-12 חתיכות זהות בגודלן (אפשר להיעזר במשקל). רדדו את כדורי הבצק לעובי דק עם סולת (הסולת הגסה תעזור לקראנצ'יות של הבצק באפייה). מרחו על כל פיצה מהרוטב (לא יותר מדי כדי שלא יהיה סמרטוטי) ופזרו מוצרלה. אפו את הפיצה ישירות על האבן (תזהרו לא לפזר חתיכות סולת על האבן שישרפו באפייה ויסריחו את כל המטבח) לכמה דקות עד שהבצק אפוי והגבינה קצת משחימה. פזרו כמה עלי בזיליקום על כל פיצה. זרזפו מעט שמן זית וגרדו פרמזן. בתיאבון!
  4. אם אין לכם/ן אבן שמוט אפשר לאפות את הבצק עם הרוטב מראש לחצי אפייה ולחמם את התנור עם תבנית כבדה בתחתית שלה. פזרו מוצרלה על הפיצות החצי אפויות ואפו על התבנית ההפוכה שבתחתית התנור עד שהמוצרלה משחימה.




יום רביעי, 4 באפריל 2018

מקרון מלבי

הנה הצעה של הרגע האחרון לערב חג שני: עכשיו פסח, ולערב החג הכנתי שלושה קינוחים מהממים: קרמבו של קרין גורן שהוא כבר מסורת פסח משפחתית, קאפקייקס שוקולד פרווה עם פטיסייר מחלב שקדים ואת עוגות המקרון האישיות האלה, עם מילוי מלבי מחלב שקדים וקישוט של תותים, מרמלדת תות ופיסטוק קצוץ. אז חוץ מזה שהם יפהפיים ומרשימים ממש, הם גם מאוד טעימים: השילוב של קרם המלבי הסמיך עם הטעם הקליל והארומה של מי הורדים עם התותים ומרמלדת התותים שמייצגים את הסירופ האדום פשוט מעולה, ויחד עם הפיסטוק זו בכלל חגיגה של טעמים, מרקמים וצבעים. הקינוח מאוד מומלץ, אבל חשוב להרכיב אותו בזמן: קרם המלבי, בניגוד לקרם חמאה או גנאש מסורתיים הוא קרם די רטוב, ואם המקרון יחכה ממולא יותר מדי זמן עם המילוי הוא יהפוך לSOGGY ומבאס. אז מומלץ למלא ולחכות בין 20 דקות לחצי שעה, ואז להגיש. הנאה מובטחת!
עוגות מקרון מלבי עם מרמלדת תות 16 יחידות
מקרון:
114 גרם חלבון ביצה
150 גרם סוכר לבן
150 גרם אבקת סוכר
150 גרם אבקת שקדים
צבע מאכל ג'ל ורוד
מילוי:
600 מ"ל משקה שקדים או חלב
75 גרם סוכר
50 גרם קורנפלור
תמצית מי ורדים- כמה טיפות בלבד, לפי הטעם
מרמלדת תות:
350 גרם מחית תות
9 גרם פקטין+45 גרם סוכר לבן, מעורבבים
385 גרם סוכר לבן
85 גרם גלוקוזה
5 גרם מלח לימון+5 מ"ל מים
להגשה:
פיסטוק קצוץ
13 תותים חתוכים לרבעים
מעט ריבת תות מדוללת במעט מים, לזיגוג התותים
הכנה:
  1. קרם מלבי: המיסו את הקורנפלור עם 100 מ"ל מחלב השקדים המסה מלאה. ודאו שאין גושים. חממו בסיר את שאר חלב השקדים והסוכר עד שהוא נמס. המשיכו לחמם על אש בינונית גבוהה עד שמגיע לסף רתיחה. הוסיפו את תמיסת הקורנפלור, והמשיכו לטרוף במטרפה תוך כדי בישול עד שמסמיך. הפסיקו לבשל והוסיפו 2 טיפות תמצית מי ורדים. ערבבו. העבירו את המלבי לקופסה וצננו. שמרו במקרר עד השימוש. 
  2. עוגיות מקרון:  חממו תנור ל150 מעלות צלסיוס. בינתיים, במעבד מזון טחנו יחד 150 גרם אבקת שקדים מנופה ואבקת סוכר כמה דקות. נפו את התערובת לקערה. אם נשארים כמה גושי שקדים שלא עברו את המסננת אפשר להפטר מהם (אם הם מעטים, אם הם רבים, החליפו אותם בכמות זהה (בגרמים) של אבקת שקדים מנופה).
  3. ערבבו חלבון ביצה וסוכר בקערת ההקצפה. בשלו תוך ערבוב במטרפה על בן מארי (הניחו את הקערה מעל סיר ובו מים שרותחים בעדינות כך שתחתית הקערה לא תגע במים ותתחמם מאדי המים). כשכל הסוכר נמס (לבדוק באצבעות), העבירו למיקסר עם וו הקצפה והקציפו עד שהקערה מצטננת ומתקבל מרנג יציב. הוסיםו צבע מאכל ג'ל למרנג וערבבו. צבעו את המרנג בצבע מעט חזק יותר משתרצו כי לאחר הוספת האבקות והאפייה הצבע נחלש מעט. אחדו במיקסר את האבקות והמרנג לקבלת תערובת אחידה. קפלו בעזרת מרית או קלף את התערובת כדי להפיל אותה מעט. המשיכו לקפל עד שהתערובת הופכת יציבה מספיק לזילוף אבל מספיק נוזלית כדי שלאחר הזילוף אם נוצר שפיץ הוא יעלם ותיווצר כיפה חלקה. העבירו לשק זילוף עם פיה חלקה בקוטר סנטימטר. 
  4. על משטח סיליקון לאפייה או נייר אפייה זלפו ספירלות בקוטר 6.5 ס"מ וחישוקים בקוטר 6.5 ס"מ (הכי נוח להדפיס או לשרטט מעגלים, להניח מעליהם את הניר ולשרטט לפי זה. אפרסם כאן קובץ אפשרי להדפסה בקרוב). טפחו את התבנית על גבי שיש כדי לתת לבועות אוויר לצאת. השאירו לייבוש כמה דקות עד שהמקרון מקבל קרום. אפו את העוגיות שש דקות בתנור. סובבו את התבנית ואפו עוד שש דקות. הוציאו לצינון מלא. הפרידו את המקרונים בזהירות מהתבנית ושמרו בכלי אטום בטמפ' החדר.
  5. מרמלדה: בסיר קטן, חממו את מחית הפרי לטמפרטורה של 40 מעלות צלסיוס, תוך כדי ערבוב. הוסיפו בהדרגה, תוך כדי טריפה (כדי למנוע היווצרות גושי פקטין) את תערובת הפקטין והסוכר למחית הפרי. המשיכו לבשל ולערבב. כשהתערובת מגיעה לרתיחה, הוסיפו את הסוכר והגלוקוזה וערבבו להמסה. המשיכו לבשל ולערבב עד שהתערובת מגיעה ל107 מעלות צלסיוס (אל דאגה, זה לוקח זמן). הסירו מהאש והוסיפו את תמיסת מלח הלימון. ערבבו.
  6. מזגו לתבנית ריבועית מרופדת בנייר כסף (או עדיף לרינג ריבועי) בגודל 21*21. הניחו לצינון ויבוש מלא. 
  7. הרכבה: העבירו את הקרם לשק זילוף עם צנתר משונן גדול. זלפו נשיקות קרם על המעגל בהיקפו ומלאו את המרכז. הניחו מעל את החישוק וקשטו במרכז בקוביות מרמלדה (אפשר לצפות בסוכר, העדפתי בלי), שלושה רבעי תות מסודרים במעגל ובפיסטוק קצוץ. הגישו תוך כעשרים דקות. חג שמח!
  8. בגלל הקרם הלח יחסית, זהו קינוח שיש להרכיב ברגע האחרון. אני חושב שאם תרצו להרכיב מראש אפשר לשנות קצת את היחסים במילוי ולהפוך אותו למילוי שאפשר למלא בו את המקרונים מראש (יותר קורנפלור ולהוסיף מעט שמנת מוקצפת. או שמנת צמחית אם רוצים פרווה, אבל אז ממש מעט כי קצפת צמחית זה לא טעים וטוב רק למרקם. או קצפת קוקוס). עוד לא ניסיתי, אנסה בקרוב ומבטיח לעדכן את המתכון בעקבות זה! אבל מבטיח שזה ממש טעים גם ככה. חג שמח! :)

יום חמישי, 22 בפברואר 2018

טארטלטים עם קרם פטיסייר ותותים

 לכבוד החורף (והעובדה שיש לי תבנית שקעים חדשה ומגניבה שמתאימה בול לטארטלטים) החלטתי להכין טארטלטים קלאסיים של חורף! כאלה פשוטים עם בצק פריך חמאתי ונהדר, קרם פטיסייר עשיר עם וניל והמון פירות טריים של חורף. עם הטעמים הקלאסיים של תותים ווניל קשה להתחרות, ולמרות שאפשר להוסיף עוד טעמים ולשנות את המתכון אין שום סיבה כי הוא מושלם גם ככה. אם ממש רוצים לשדרג, כיף לגרד מעט קליפת תפוז במיקרופליין מעל הטארטלט להוספת צבע וארומה של חורף.  וזהו. חורף שמח!
טארטלט פטיסייר ותותים כ13 טארטלטים בקוטר 7 ס"מ
לבצק:
90 גרם אבקת סוכר
10 גרם סוכר
200 גרם חמאה קרה וחתוכה לקוביות
300 גרם קמח
ביצה
כפית תמצית וניל
קורט מלח
לקרם:
4 חלמונים
500 מ"ל חלב
מקל וניל או כפית מחית וניל
50 גרם קורנלפור
120 גרם סוכר
20 גרם חמאה
250 גרם שמנת להקצפה
לפירות הטריים והקישוט:
סלסלת תותים יפים חתוכים לרבעים
מעט ריבת משמש או ריבת תותים חלקה, מדוללת במעט מים
אוכמניות או פטל אדום
אופציות נוספות: עלי נענע קטנים, עלי בזיליקום קטנים, קליפת תפוז מגוררת במיקרופליין, מעט פיסטוק קצוץ
הכנה:
  1. בצק פריך: במעבד מזון עבדו קמח, חמאה, סוכר ואבקת סוכר לקבלת אבקה אחידה. הוסיפו את המלח, הוניל והביצה ועבדו בפולסים עד לקבלת כדור בצק. עטפו בניילון נצמד ושמרו במקרר לחצי שעה לפחות.
  2. חממו תנור ל175 מעלות צלסיוס. בינתיים, רדדו את הבצק הפריך על משטח מקומח או בין שני ניירות אפייה מקומחים לעובי דק ביותר של כ3 מ"מ. קרצו עיגולים בקוטר של כ10 ס"מ ורפדו בעזרתם רינגים בקוטר 7 ס"מ ובגובה 2-3 ס"מ. הדקו את הבצק לרינג ודאגו ליצירת זווית ישרה בין דפנות הקלתית לתחתית. חוררו במזלג את תחתיות הקלתית והקפיאו לכ10 דקות.
  3. אפייה עיוורת: רפדו את הקלתיות הלא אפויות בנייר אפיה (נוח לקמט ריבועי נייר אפייה ולפתוח אותם, ככה הנייר גמיש יותר וקל להשיג את צורת השקע). מלאו בקטניות יבשות ואפו את הקלתיות איתן בתנור שחומם מראש לכחמש דקות, עד שהבצק ממש מתחיל להזהיב. הוציאו מהתנור, המתינו מעט והסירו בעדינות את המשקולות. החזירו לתנור את הקלתיות בלי ניירות האפייה והקטניות ואפו עד להזהבה. אפשר גם לאפות ללא אפייה עיוורת עד להזהבה, אבל האפייה העיוורת שומרת על הבצק דק יותר ומונעת ממנו לתפוח. צננו לחלוטין.
  4. קרם פטיסייר: ערבבו בקערה חלמונים, סוכר וקורנפלור. בינתיים, חממו בסיר על אש נמוכה חלב עם התוכן של מקל הוניל והמקל עצמו, או מחית וניל. כשהחלב יגיע לסף רתיחה, מזגו אותו באיטיות לתוך תערובת החלמונים תוך ערבוב נמרץ שלה. כשהתערובת חמימה, הוסיפו את שאר החלב וערבבו. סננו במסננת דקה את התערובת בחזרה לסיר ובשלו על אש בינונית-נמוכה תוך כדי ערבוב וגירוד של דפנות הסיר עד לקבלת קרם אחיד וסמיך. העבירו את הקרם לקערת מיקסר והוסיפו חמאה. ערבבו עם וו גיטרה עד להטמעה מלאה של החמאה ולצינון מלא. אפשר גם לערבב עם החמאה בעזרת כף עץ ולהעביר לצינון ללא מיקסר. שמרו בקופסה אטומה במקרר.
  5. הקציפו שמנת לקצפת יציבה. פתחו בערבוב (אפשר במיקסר עם וו גיטרה) את קרם הפטיסייר הקר. אחדו את הקרם והקצפת בעזרת קיפול או בערבוב קצר במיקסר עם וו ההקצפה. העבירו לשק זילוף עם צנתר חלק.
  6. הרכבה: ישרו את דפנות הקלתית בעזרת מיקרופליין (לא חובה, אסתטי יותר). מלאו כל קלתית בקרם וישרו בעזרת קלף, סכין או מרית מדורגת. הברישו מעט ריבה מדוללת על התותים כדי לשמור עליהם מבריקים. קשטו כל טארטלט ברבעי תותים ופירות יער. אם תרצו, תוסיפו מעט עלי נענע או בזיליקום, או שתגרדו מעט קליפת לימון או תפוז מעל הטארטלט במיקרופליין. שמרו במקרר עד ההגשה.
אוף טופיק: אז כמו שאתן/ם יודעים/ות (או שלא) אני סטודנט למוזיקה ואני נגן כינור. כבר כמה שנים שאני גם לומד הלחנה ולאחרונה, בפעם הראשונה בחיי הקלטתי קטע שהלחנתי: השיר "יונתן" מאת יונה וולך. זה מאוד מרגש וחשבתי שלמרות שזה לא משהו שאני נוהג לפרסם בבלוג, אני מספיק מתרגש בשביל כן לפרסם. אז הנה הקלטה של שתי חברות חשובות שעזרו לי להחיות את המוזיקה שהלחנתי :)

יום שני, 12 בפברואר 2018

פודינג לחם מקרואסונים!

פודינג לחם זו ארוחת הבוקר הכי שווה שיש: לוקחים מאפים קצת יבשים, מורחים במעט חמאה ומשרים בבלילה של חלב, ביצים סוכר ווניל. את כל הטוב הזה אופים בתנור למין פודינג שקצת מזכיר פרנץ' טוסט אפוי. וכן, זה טעים כמו שזה נשמע. אז תחשבו כמה טעים זה כשהמאפים מאתמול הם קרואסון חמאה, ושהבלילה מורכבת משמנת וחלמונים, כמו בלילה של קרם ברולה. מושלם. ההגדרה לארוחת בוקר מוגזמת. אני בחרתי להגיש את הפודינג שלי עם קרם אנגלז וניל שהכנתי משאריות הבלילה, תותים חתוכים ומייפל (יאמי!) אבל אפשר להגיש עם כל מה שאוהבות/ים: קצפת, גנאש שוקולד, פירות טריים והכי מומלץ מומלץ עם גלידה. ולפודינג אפשר להוסיף שוקולד קצוץ, פירות יער, להחביא צימוקים בין החתיכות של המאפים שלא יתייבשו בתנור או להוסיף כל מיני חומרי טעם לבלילה כמו גרידת תפוז, קינמון ועוד. אבל המתכון שכאן הוא המתכון הבסיסי. ואם יש לכן/ם מאפים אחרים שקצת התייבשו אפשר להשתמש גם בהם ואפילו לעשות תערובת: עוגות שמרים, רוגלעכים, חלה, בריוש: הכל הולך! ניצול השאריות המושלם.
פודינג לחם מקרואסונים-המתכון מ"שמח במטבח" עם התאמות
מרכיבים:
3 קרואסוני חמאה גדולים מאתמול, מעט יבשים, או מאפים אחרים (בריוש, חלה, רוגלעך, עוגת שמרים או תערובת שלהם)
חמאה רכה למריחה (לא חובה אבל טעים ממש)
3 חלמונים
375 מ"ל שמנת
כפית מחית וניל
3-4 כפות סוכר
הכנה:
  1. מכינים את הרוטב: מחממים שמנת ווניל בסיר קטן לסף רתיחה. בקערה אחרת מערבבים חלמונים וסוכר. כשהשמנת מתחילה לרתוח מוזגים אותה באיטיות תוך כדי ערבוב נמרץ לתערובת החלמונים. את התערובת מניחים בצד, ואפשר לסנן.
  2. חותכים את המאפים לקוביות גדולות ומורחים במעט חמאה (לא חובה אבל מומלץ). מסדרים בצפיפות בתבנית ומוזגים מהבלילה לכיסוי כמעט מלא. בעזרת לחץ דואגים שהבלילה תכסה ותגיע לכל קוביות המאפה. אם נשארת בלילה שמרו בקערה בצד: נוכל להכין ממנה רוטב וניל.
  3. נותנים לתערובת לנוח לחצי שעה לפחות כדי שהמאפים יספגו את הבלילה. בינתיים מחממים תנור ל150 מעלות. 
  4. מניחים את התבנית עם הבלילה בתוך תבנית גדולה עם מים חמים שמגיעים עד לחצי הגובה של התבנית עם הפודינג ומכניסים לתנור. אופים עוד כ35 דקות, עד שהפודינג מתייצב. מוציאים את התבנית מהתנור, מגביהים את חום התנור ל190 מעלות ומכניסים את הפודינג בלי תבנית המים לאפייה נוספת עד להשחמה (ממש 7-10 דקות). מגישים חם! מומלץ עם גלידה קרה, מייפל, קצפת, פירות טריים או רוטב וניל. הפודינג טעים אפילו ביום שאחריו אבל מומלץ לחמם לפני ההגשה, ובכלל רצוי לתת למאפים לספוג את הבלילה כמה שעות במקרר ופשוט לאפות כשרעבים.
  5. אם נשארה בלילה מהפודינג, הכינו רוטב אנגלז: בסיר קטן על להבה נמוכה מבשלים את הבלילה תוך כדי ערבוב עד שהיא מצפה גב של כף. אפשר להוסיף מעט חלב. נוצר רוטב וניל שווה שכיף למזוג על הפודינג החם. בתיאבון! ♥


יום שני, 15 בינואר 2018

מיני קאפקייקס תפוז ושקדים טבעוניות

אופס, נעלמתי! ששת החודשים האלה התחילו בקיץ עמוס ומלא בחוויות חדשות והמשיכו בסמסטר עמוס בהגזמה. לא הספקתי לכתוב פוסטים אבל הכנתי מלא דברים טעימים שאת המתכונים שלהם אני מקווה שאעלה בזמן הקרוב. ואת החזרה שלי לבלוג החלטתי לחגוג עם מתכון למיני קאפקייקס מדהימות עם שילוב טעמים שאני מאוד אוהב: שקדים ותפוז. הן יציבות, רכות ועשירות עם טעמים של תפוז ושקדים, עם קרם מחלב שקדים עם מעט וניל, מקושטות בקוביות של תותים ובקליפות תפוז. אלה הקאפקייקס הטבעוניות הכי טעימות שהכנתי והן ממש טובות אם רוצות/ים להרגיש קצת חורף.
 מיני קאפקייקס תפוז ושקדים טבעוניות עם קרם שקדים-וניל, תותים וקליפות תפוז 35 מיני קאפקייקס
המתכון לעוגות מהבלוג "המרכיב הסודי", עם התאמות קלות
מרכיבים:
למיני קאפקייקס:
שליש כוס שמן צמחי
כוס חלב שקדים
150 גרם סוכר
רבע כוס מיץ תפוז
גרידה של קליפה מתפוז אחד
180 גרם קמח
30 גרם אבקת שקדים
חצי כפית סודה לשתיה
כפית אבקת אפייה
קורט מלח
לקרם:
500 מ"ל חלב שקדים
50 גרם קורנפלור
130 גרם סוכר
כפית מחית וניל
90 מ"ל שמנת צמחית להקצפה או 90 גרם מהחלק המוצק של קרם קוקוס לאחר שהפחית שהתה במקרר ולא עורבבה ללילה שלם

תותים חתוכים לקוביות
סוכר
קליפת תפוז מגורדת דק או מקולפת וקצוצה
הכנה:

  1. קרם: ערבבו את הקורנפלור בקערה יחד עם מעט מהחלב להמסה מלאה. ודאו שאין גושים בכלל (הכי טוב לבדק עם האצבעות). בסיר על להבה בינונית הביאו את הסוכר, הוניל והחלב לסף רתיחה והמיסו את הסוכר לחלוטין. הוסיפו את הקורנפלור המומס והמשיכו לבשל תוך כדי ערבוב עד לקבלת קרם סמיך. צננו לחלוטין במקרר. כדאי גם להעביר את הקרם לפני הצינון במקרר לקערת מיקסר ולערבב אותו עם וו גיטרה עד שהוא מגיע לטמפרטורת החדר.
  2. קאפקייקס: חממו תנור ל175 מעלות. בקערה ערבבו את השמן, הסוכר, המיץ, חלב השקדים וקליפת התפוז לתערובת אחידה. בקערה אחרת ערבבו את כל שאר החומרים. הוסיפו את תערובת הנוזלים וערבבו עד לקבלת תערובת אחידה. מזגו את התערובת לשקעים של תבנית מיני קאפקייקס מרופדת במנג'טים ואפו כ10 דקות או עד שקיסם הנדקר במרכז הקאפקייק יוצא יבש. צננו לחלוטין.
  3. ערבבו (ידנית או עם וו גיטרה) את הקרם הקר כדי לקבל קרם חלק. הקציפו את השמנת הצמחית, הוסיפו אליה את הקרם והקציפו כמה שניות לקבלת קרם אחיד. ערבבו את התותים והסוכר בקערה. 
  4. הרכה: העבירו את הקרם לשק זילוף עם פייה חלקה בקוטר 1.5 ס"מ. זלפו מהקרם על כל קאפקייק וקשטו בקוביות תותים וקליפות תפוז. הגישו או שמרו במקרר עד ההגשה. בתיאבון!