יום ראשון, 27 בספטמבר 2020

עוגיות חמאה עם וניל, הל ופיסטוק

לפני כחודש וחצי אני עברתי לקופנהגן ללימודי תואר שני. הגעתי לקופנהגן כמה שבועות לפני תחילת הלימודים, למקרה שאצטרך בידוד. אחרי כמה ימים כבר יכולתי לצאת החוצה ולבדוק את האיזור וכמובן שהלכתי לבדוק כמה מאפיות. יש בקופנהגן מאפיות נהדרות, והמאפים הכי טעימים בכל מאפייה הם מאפי ההל: לחמניות הל מסוגים שונים, לחמניות קרם וניל עם הל. מעדן. כשעברתי לדירה החדשה שלי, שתהיה לי לבית לשנה הקרובה, הכנתי כמה דברים טעימים ואחד מהם היו עוגיות החמאה האלה. בהתחלה עוד לא היה לי משקל והתבססתי על המתכון של אלון שבו, להן הוספתי הל ופיסטוק קצוץ. הן יצאו מעולות וכשקיבלתי את המשקל הכנתי שוב ורשמתי את המידות לפי הפעם הראשונה שהכנתי. העוגיות האלה נהדרות, מזכירות שורטברד. הן חמאתיות, ההל והוניל מוסיפים טעם וארומה משכרים והפיסטוק מוסיף קראנץ' וטעם עדין. הכנתי אותן שלוש פעמים ובכל פעם הן נגמרו תוך כמה דקות!

עוגיות חמאה עם וניל, הל ופיסטוק מבוססות על מתכון של אלון שבו, עם שינויים והתאמות שלי

100 גרם חמאה רכה

30 גרם (שתי כפות וחצי) סוכר 

שלושה תרמילי הל

גרגרים מחצי מקל וניל או כפית של תמצית או מחית וניל

חלמון

40 גרם פיסטוק קצוץ (שליש כוס)

140 גרם (כוס) קמח

לציפוי:

שליש כוס סוכר, מלח (קורט)

מעט מים או חלבון ביצה

  1. כתשו את ההל בעלי ומכתש או עם משהו כבד כדי לחלץ מהתרמילים את גרגרי ההל, אותם תטחנו לאבקה בעלי ומכתש, במטחנת תבלינים או בכל דרך שתמצאו. 
  2. ערבבו בקערה את הסוכר, ההל וגרגרי הוניל (אם תשתמשו בתמצית תוסיפו אחר כך. אם במחית, תוסיפו עכשיו). ערבבו את החמאה והסוכר בקערה עם כף, או דקה-שתיים במיקסר עם וו גיטרה, עד שהתערובת אחידה לגמרי.
  3. הוסיפו את החלמון (ותמצית הוניל) וערבבו עד לקבלת תערובת אחיצה וצהבהבה.
  4. הוסיפו את הקמח והפיסטוק הקצוץ. ערבבו רק עד שהבצק אחיד.
  5. גלגלו את הבצק לגליל באורך של כ25 ס"מ והיעזרו בנייר אפייה כדי להדק אותו. עטפו בנייר ושמרו במקפיא לרבע שעה.
  6. חממו את התנור ל175 מעלות. ערבבו את הסוכר והמלח בקערה. אפשר להוסיף גם פה מעט מחית וניל או גרגרי וניל ולשפשף בין הידיים. מרחו את הגליל הקר בחלבון ביצה או במים. גלגלו את הגליל בתערוב הסוכר והמלח כך שיצופה לחלוטין. פרסו פרוסות בעובי אחיד (בין 3/4 ס"מ ל1 ס"מ) וסדרו על תבנית רופדת בנייר אפיה או משטח סיליקון. אפו עד ששולי העוגיה זהובים בהירים. הוציאו מהתנור וצננו לחלוטין לפני האכילה.