יום שלישי, 21 באפריל 2015

ספגטי אליו, אוליו א פפרוצ'ינו (ספגטי עם שום, צ'ילי ושמן זית)

בקיץ האחרון טסנו לאגם קומו שבאיטליה. היה מאוד יפה ונחמד. באחד מהערבים, אכלנו במסעדה אחת, ורציתי להזמין משהו קליל, אז הזמנתי אליו אוליו. אכלתי ביס אחד והודהמתי. זה היה שונה מכל מנת פסטה שהזמנתי בארץ: זו היתה חגיגה לפה: חריף בדיוק, חם מהצ'ילי, המון שום ופשוט מעולה. כל כך טעים שהפטרוזיליה לא הפריעה לי. ומאז, ניסיתי לשחזר את המנה: להכין גם אליו אוליו ריחני, טעים, חם בפה ופשוט כיף. עכשיו זו מנת הפסטה הקבועה שלי, כשאין לי כח להכין משהו מורכב.
פסטה אליו אוליו זו מנה פשוטה מאוד להכנה, ומאוד ניתנת לגיוון. פשוט מטגנים בשמן זית כמה דברים כדי להעשיר את טעמו, וזהו.
מתחילים בשום ובצ'ילי. קוצצים אותם דק (ורצוי להפטר מרוב גרגירי הצ'ילי החריפים). בנוסף, גם קוצצים או קורעים כמה עלי בזיליקום.
עושים את זה אחרי שמרתיחים את המים. מניחים סיר מלא במים על הכיריים ומוסיפים מלח. בזמן החימום של המים, קוצצים את הרכיבים. כשהמים רותחים, מוסיפים את הספגטי (אני אוהב עם ספגטי דק, נגיד מספר 5 של ברילה) ומתחילים בבישול.
אחרי ששמים את הפסטה במים, אפשר להתחיל לטגן: מוזגים שמן זית לסיר קטן או למחבת ומחממים. מוסיפים את השום (אפשר מההתחלה של חימום השמן) ומטגנים כדקה, עוד לא להזהבה, ואז מוסיפים את הצ'ילי הקצוץ, מלח ופלפל שחור גרוס. חשוב בזמן הטיגון לטעום את השמן מדי פעם ולוודא: האם צריך עוד צ'ילי? או כן, אפשר להוסיף עוד צ'ילי קצוץ (אם נשאר) או להוסיף אבקת צ'ילי יבש טובה. מטגנים רק עד להתחלת ההזהבה של השום ומכבים את האש מיד. השמן עוד חם והשום ימשיך להיטגן. אנחנו לא רוצים שום שרוף! מוסיפים את הבזיליקום הקצוץ ומערבבים.
כשהפסטה מבושלת, מסננים אותה ולא שוטפים. מוסיפים אליו אוליו ומערבבים. אם נשאר עודף של שמן זית, אפשר לשמור בצנצנת ולהשתמש בכל מיני מאכלים בשמן הזה, או לשמור למנת הפסטה הבאה. מגישים, וכדאי עם קצת פרמזן מגורד.
את הכמויות לא צריך לקחת כמובן מאליו, הן משתנות בהתאם לטעם. אני ממליץ להשתמש בכמות הכתובה של שום ולשנות רק את הצ'ילי. בעיקרון, יש גם פטרוזיליה במנה בהרבה מהמתכונים, אבל אני לא אוהב. תרגישו חופשי להוסיף ולשנות דברים אם תרצו!
אליו, אוליו א פפרוצ'ינו (מספיק לכ750 גרם' פסטה (לפני הבישול))
140 מ"ל שמן זית
5-7 שיני שום גדולות, קצוצות
פלפל צ'ילי קצוץ ובלי גרעינים (לא מהממש קטנים, אבל גם לא ענקי. אפשר לששים בהתחלה קצת פחות מצ'ילי שלם)
פלפל שחור גרוס ומלח
בזיליקום, כ8 עלים
צ'ילי יבש גרוס

500-750 גרם פסטה ארוכה ודקה (ספגטי למשל)
הכנה:
1. מניחים סיר מים עם מלח על הכיריים, בלהבה הכי גבוהה ומדליקים את האש. עד שהמים רותחים קוצצים את החומרים לאליו-אוליו.
2. מוסיפים ספגטי למים ומערבבים. בזמן בישול הספגטי, מניחים בסיר קטן שמן זית ושום קצוץ. מטגנים כדקה ומוסיפים את הצ'ילי הקצוץ, המלח והפלפל. טועמים ומתקנים תיבול. אם צריך, מוסיפים קצת אבקת צ'ילי או צ'ילי קצוץ. מטגנים עד שהשום מתחיל להזהיב ומפסיקים מיד לטגן. מוסיפים בזיליקום ומערבבים.
3. כשהפסטה מוכנה, מסננים אותה מהנוזלים ומוסיפים לה מהאליו-אוליו, רק את מה שצריך (לא לשים יותר מדי). זוללים בהנאה עם פרמז'ן מגורד!
טיפים: 
1. את הרוטב אפשר בקלות לגוון עם פטריות קצוצות, עגבניות שרי קצוצות, גרידת לימון, בטטות ובעצם כל מה שרוצים.
2. השמן יכול להיות בסיס לכל מיני תבשילים ורטבים אחרים
בתיאבון!










6 תגובות:

  1. אפשר את שם/כתובת המסעדה? אהיה בקומו, אם כבר אז כבר. ;-)

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מאוד עצוב, אבל אני לא זוכר את שם המסעדה :(

      מחק
  2. אליו אוליו זה מתכון נהדר, אני ממליץ לך להוסיף אליו בוטרגו, או חתיכות בצל קצוץ.

    רק הערה - לא אומרים פרמז'ן. אם אתה הולך לפי התעתיק האנגלי, אומרים פרמזן, ואם לפי האיטלקי, פרמיג'אנו.

    השבמחק
  3. ממש מזכירה לי את הפסטה של סבתא של בנזוגי :)
    אלי אוליו מפוצצת בשום להתאהב בה
    נראה טעיםם!

    השבמחק

אל תתבישו לשאול שאלות או לשתף אם הכנתם/ן!