יום חמישי, 13 בפברואר 2020

עוגה לליאור: עוגת לימון עם קרם חמאה גרמני ופירות אדומים

השבוע היה יום הולדת לליאור, אחותי הגדולה שאני אוהב הכי-הכי. ליאור אוהבת תותים הכי בעולם ולכן עוגת יום ההולדת הקבועה שלה היא טורט תפוזים עם קצפת ותותים. זו עוגה נהדרת! היא לחה וטעימה, היא חורפית ויש בה את הטעמים שליאור הכי אוהבת. רציתי להכין לליאור עוגה שווה בסגנון אבל עם טעמים קצת שונים ואופי שונה. במקום טורט תפוז הכנתי עוגת לימון, על בסיס חמאה מוקצפת. הרטבתי אותה בסירופ לימוני וחמצמץ ומילאתי בקרם חמאה, אבל קרם חמאה מהסוג הטוב: קרם חמאה גרמני. קרם חמאה גרמני הוא קרם חמאה שמוסיפים לו פודינג במקום אבקת סוכר. יש לו את היתרונות של קרם חמאה (יציב ונוח לעבודה, נשמר טוב במקרר ובטמפרטורת החדר) בלי החסרונות של קרם חמאה! (הוא לא מתוק להחריד). את העוגה קישטתי בכתר של תותים, פטל ואוכמניות וכמה פרחי אמנון ותמר. יצאה עוגה טעימה, עשירה ומרהיבה. החמיצות של הלימון מאזנת את הכובד של החמאה ואת המתיקות והופכת את כל העניין למעדן אמיתי. ממליץ להכין! ויום הולדת שמח, ליאורי ♥
המתכון הזה הוא המתכון הראשון החודש, שיהיה מלא במתכוני עוגות! כן, זה חודש עוגות בשוקו חם! חודש שמתחיל קצת מאוחר, אבל לא נורא. יהיו ארבעה מתכונים וזה הראשון מביניהם. כי עוגות זה כיף :)
עוגת לימון עם קרם חמאה וניל גרמני, תותים ופירות יער

לעוגה:
200 גרם חמאה רכה
290 גרם סוכר לבן
גרידת לימון מלימון וחצי (או שניים)
3 ביצים
50 מ"ל מיץ לימון
95 גרם שמנת חמוצה
40 מ"ל שמנת
כף תמצית וניל
2 כפות שמן צמחי
240 גרם קמח
רבע כפית סודה לשתיה
כפית אבקת אפייה
קורט נדיב של מלח

לסירופ סוכר לימוני:
שליש כוס מיץ לימון
שליש כוס סוכר לבן

לפודינג וניל:
315 מ"ל חלב
315 מ"ל שמנת להקצפה
50 גרם קורנפלור
120 גרם סוכר
4 חלמונים
מקל וניל (או כף מחית וניל)
קורט מלח

לקרם חמאה:
440 גרם חמאה רכה
110 גרם אבקת סוכר
2-3 כפות שמנת או חלב, למקרה הצורך

לקישוט:
כ10 תותים חתוכים לחצאים ולרבעים
כ10 יחידות פטל אדום טרי
אוכמניות טריות, כחצי כוס
מספר פרחי אמנון ותמר
מעט ריבת תותים מדוללת במעט מים 



הכנה:
  1. עוגת לימון: חממו תנור ל175 מעלות צלסיוס והכינו את תבנית האפיה (קוטר 20 ס"מ): שמנו את פנים התבנית בחמאה. הוסיפו כף סוכר לבן וכף קמח לתוך התבנית וטלטלו את התבנית לכל הכיוונים, כך שתערובת הקמח והסוכר תדבק לשולי התבנית ותצפה אותה בשכבה מונעת הדבקה. הפטרו משאריות הקמח והסוכר. 
  2. במיקסר עם וו גיטרה, הקציפו את החמאה, הסוכר וגרידת הלימון לכמה דקות, עד שמתקבלת תערובת תפוחה, לבנה ואוורירית. באמצע תהליך ההקצפה עצרו את המיקסר ועברו על שולי הקערה עם לקקן כדי לוודא שכל החומרים מתערבבים. בינתיים, הכינו את שאר החומרים: בקערה אחת ערבבו את הקמח, המלח, אבקת האפיה והסודה לשתיה. בקערה אחרת ערבבו את השמנת החמוצה, השמנת, השמן, מיץ הלימון ותמצית הוניל. 
  3. הוסיפו את הביצים לתערובת החמאה אחת-אחת, וערבבו במהירות בינונית עד לקבלת תערובת אחידה ואוורירית. הוסיפו את החומרים הרטובים והיבשים בשלוש פעמים: הוסיפו שליש מתערובת הנוזלים וערבבו. לאחר שהנוזלים נטמעו בתערובת, הוסיפו שליש מתערובת הקמח וערבבו להטמעה. חזרו על פעולה זו עוד פעמיים, ולאחר שהקמח כמעט ונטמע לגמרי בתערובת עצרו את המיקסר, גרדו את שולי הקערה עם הלקקן וסיימו את הערבוב ביד בתנועות דמויות קיפול, כך שכל החומרים יתערבבו ולא תסתכנו בערבוב יתר. מזגו את הבלילה לתבנית העוגה, הניחו אותה מעל תבנית אפיה (כדי שיהיה יותר נוח להרים את תבנית העוגה) ואפו את העוגה ל45-50 דקות (ככה זה היה בתנור שלי!) או עד שהיא אפויה: היא מזהיבה, שולי העוגה נפרדים מהתבנית ושיפוד שננעץ במרכז העוגה יוצא עם פירורים לחים (ולא יבש!). צננו את העוגה לחלוטין, חלצו אותה מהתבנית ושמרו בקופסה אטומה בטמפרטורת החדר. אם יש לכם רצועות לאפיית עוגה מומלץ להשתמש בהן, הן גורמות לעוגה לתפוח בצורה ישרה (ללא "כיפה"), דבר שמאוד נוח לעוגת שכבות ולקישוט עוגות.
  4. סירופ לימון: הרתיחו את מיץ הלימון והסוכר כמה דקות עד לקבלת סירופ סוכר אחיד וחמצמץ.
  5. פודינג וניל: מזגו לסיר גדול את החלב והשמנת. חצו את מקל הוניל, גרדו את גרגרי הוניל בעזרת סכין והוסיפו אותם לחלב ולשמנת. הוסיפו גם את מקלות הוניל וחממו על להבה בינונית-נמוכה עד לסף רתיחה. בקערה אחרת ערבבו עם מטרפה את הקורנפלור, הסוכר והחלמונים עד לקבלת תערובת אחידה. כשהחלב מגיע לסף רתיחה מזגו אותו באיטיות לתערובת החלמונים תוך כדי ערבוב. סננו את התערובת בחזרה לסיר דרך מסננת דקה כדי להפטר מקליפות חלמונים וממרלות הוניל ובשלו אותה על אש בינונית-נמוכה תוך כדי ערבוב מתמיד במטרפה וגירוד של השוליים, עד שהקרם מסמיך. כשמופיעה הבועה הגדולה הראשונה והקרם סמיך הנמיכו את החום ללהבה נמוכה והמשיכו לבשל עוד דקה. צננו את הקרם לטמפרטורת החדר (אני אוהב לערבב במיקסר עם וו גיטרה עד להצטננות) ושמרו במקרר. 
  6. קרם חמאה (להכין לפני ההרכבה): הביאו את הפודינג לטמפרטורת החדר. בקערת מיקסר עם וו גיטרה הקציפו את החמאה ואבקת הסוכר כמה דקות עד לקבלת תערובת תפוחה, אחידה ובהירה.  הוסיפו את הפודינג לחמאה, כף אחר כף, תוך כדי הקצפה עד לקבלת קרם יציב, אחיד ואוורירי. אם הקרם נוקשה מדי לזילוף/מריחה הוסיפו לו כמה כפות של חלב או שמנת והקציפו לאיחוד עד לקבלת קרם רך ונוח לעבודה.
  7. הרכבה: הסירו את החלק העליון של העוגה (אופציונלי לחלוטין) וחצו אותה במרכזה. הרטיבו בנדיבות את העוגה בסירופ הלימון בעזרת מברשת. הניחו את החלק התחתון של העוגה על תחתית לעוגה ( או כמוני, ישירות על המשטח המסתובב לעוגה) והדביקו אותה בעזרת מעט קרם חמאה. העבירו את קרם החמאה לשק זילוף עם פיית זילוף חלקה בקוטר 1 ס"מ. זלפו על השכבה הראשונה שתי קומות של מעגל קרם והניחו את השכבה השניה של העוגה למעלה. צפו את שאר העוגה בעזרת שפכטל או מרית מדורגת בשכבה דקה של קרם חמאה על מנת ללכוד את הפירורים של העוגה ולתת בסיס נוח לציפוי וקישוט העוגה. קררו את העוגה עד להתייצבות הקרם. לאחר התייצבות הקרם צפו את העוגה בקרם חמאה נוסף כך ששולי העוגה יהיו חלקים וישרים. את טכניקת ציפוי העוגה ניסיתי להסביר בצורה ברורה, אבל אולי עדיף פשוט לצפות בסרטוני הדרכה ביוטיוב! למשל בזה של Cupcake Jemma.
  8. זגגו את התותים החתוכים בריבת תותים מדוללת במעט מים. סדרו מעל העוגה מעגל של זילופי נשיקות של קרם חמאה, תותים, אוכמניות, פטל טרי ופרחים. הגישו את העוגה בטמפרטורת החדר. בתיאבון! העוגה תשמר כשבוע במקרר ויום שלם לפחות בטמפרטורת החדר. אולי יותר בלי הפירות, לא יודע כי לא ניסיתי. 
אל תשכחו לצלם את העוגה שלכם ולתייג אותי באינסטגרם או בפייסבוק, שאראה את התוצרים שלכן.ם! ❤️