יום חמישי, 9 בדצמבר 2021

Rose Del Deserto, או בעברית: ורד המדבר - עוגיות קורנפלקס איטלקיות

 


לכבוד חג המולד המתקרב אפשר לראות בכל הסופרים בדנמרק המון סוגים של עוגיות. אם אצל יהודים עוגיות הן הרבה פעמים מאכל של פורים אז אצל הדנים עוגיות הן בוודאות של חג המולד. טוב, לא רק של חג המולד. כבר שמעתי שטוענים שהעוגיות, כקטגוריה של אוכל, הומצאו בדנמרק ובאמת לדנים יש הרבה מאוד סוגיום של עוגיות מסורתיות. אבל לחג המולד יש עוגיות שמסורתיות במיוחד עבורו ויש הרבה יותר עוגיות במרכולים. זרי חמאה (vanilijekranse), ג'ינג'רברד, klejner וbrunkager הן רק ארבעה סוגים של עוגיות שנמכרות פה במרכולים. ויש עוד רבות אחרות (ואחת שאספר עליה בפוסט נפרד!)

חג המולד הוא חג של עוגיות לא רק בדנמרק. גם בארצות הברית אוהבים להכין עוגיות בחג הזה, בעיקר עוגיות ג'ינג'ר ועוגיות מתובלות. גם בבריטניה מכינים עוגיות לחג המולד. גם בגרמניה ובאוסטריה מכינים עוגיות, את מהן היא עוגיית סהר ושקדים, כמו המתכון הזה שפרסמתי שהוא איזשהו טוויסט על המתכון המסורתי, מתובלות במחלב ולא בוניל. אז לכבוד כל אלה חשבתי לפרסם כמה מתכונים לעוגיות שטעימות בכל השנה ויתאימו למשלוח המנות בפורים, לחג המולד ולצנצנת במטבח.

המתכון הראשון שהחלטתי לשתף הוא מתכון לעוגיות ורד המדבר. עוגיות הנקראות על שם גביש המסודר כעלי כותרת הורד, משום שהן מזכירות במראה שלהן את הגביש הזה. אלו עוגיות רכות ומעט עוגתיות המכינים מסורתית עם קמח שקדים וצימוקים ומצפים בקורנפלקס שנותן טעם של תירס וקראנץ' נהדר. את העוגיות שלי לא הכנתי עם צימוקים (כי אני לא אוהב צימוקיםםם) אלא עם צנוברים, והוספתי לעוגיות קורנפלקס מרוסק כדי להגביר את טעם התירס. אלו עוגיות שכל כך כיף לאכול וכל אחד ישמח לנשנש במהלך היום. והן גם מאוד פשוטות להכנה!

עוגיות ורד המדבר 58 עוגיות

180 גרם חמאה רכה

140 גרם סוכר

10 גרם מחית או תמצית וניל (כשתי כפיות, לפי הטעם)

2 ביצים בטמפ' החדר

130 גרם קמח שקדים

120 גם קמח לבן

8 גרם אבקת אפייה (כשתי כפיות ורבע)

קורט מלח נדיב

60 גרם צנוברים

60 גרם קורנפלקס

140 גרם קורנפלקס לציפוי

אבקת סוכר להגשה


הכנה:

  1. חממו תנור ל180 מעלות צלסיוס. רפדו תבניות אפייה במשטחי אפייה מסיליקון או בנייר אפייה. בעזרת הידיים (או שקית ומערוך, או בלנדר בזהירות) פוררו 60 גרם קורנפלקס לשברים קטנים. אנחנו לא רוצים קמח: אלו השבבים שיכנסו עם הצנוברים לעוגיות. הניחו בצד.
  2. הקציפו את החמאה, הסוכר והוניל עד שהתערובת אוורירית ובהירה. אפשר במיקסר עומד עם וו גיטרה, במיקסר ידני וגם ביד עם כף עץ (יקח קצת זמן אבל אפשרי). כשהתערובת אוורירית הוסיפו את הביצים, אחת אחת, תוך ערבוב נמרץ, עד שהביצים נטמעות לחלוטין בתערובת האוורירית. גרדו את שולי קערת המיקסר (או הקערה) בלקקן וערבבו לאיחוד. 
  3. נפו את הקמח, קמח השקדים, המלח ואבקת האפייה בעזרת מסננת או מטרפה. אם תשתמשו במסננת, תדאגו לערבב את כל החומרים היבשים ליצירת תערובת הומוגנית, וחתיכות שקדים שנשארו במסננת יוכלו לחזור אל האבקות (אלו לא מקרונים, אלו עוגיות שיכולות להתמודד עם חתיכות אגוזים!). הוסיפו את תערובת הקמח לקערה וערבבו רק עד שהוא נטמע (או כמעט נטמע) בתערובת. אם אתם דואגים לערבב יותר מדי אפשר ידנית, בעזרת כף עץ או לקקן חזק. הוסיפו את הצנובר והקורנפלקס המרוסק וערבבו להטמעה ולפיזור מלא ושווה בבצק העוגיות.
  4. בכלי רחב ושטוח פזרו קורנפלקס (שלם) לציםוי העוגיות. בעזרת כף עוגיות קפיצית, משקל או כף מדידה (או פשוט לפי העין) העבירו תלוליות שוות בגודלן מהבצק אל הקורנפלקס (בנפח כף אחת, 15 מ"ל, או במשקל 15-17 גרם, או לפי העין). וגלגלו לציפוי מלא. הבצק דביק ורך וזה בסדר. סדרו על התבנית את העוגיו עם מרווחים ביניהן (תופחות במהלך האפייה). אפו את העוגיות ל8-10 דקות או עד שהבצק שלהן מתחיל להזהיב. צננו לחלוטין, פדרו באבקת סוכר ושמרו בצנצנת אטומה. תהנו!

הערות והצעות:
  1. אני יכול להגיד בוודאות שהעוגיות נשמרות בקופסה אטומה למשך יומיים. אני גם יכול לשער שלמשך שבוע וחצי לפחות, אבל אין לי איך לדעת. הן תמיד נגמרות מהר מדי.
  2. העוגיות מבטססות כמעט אחד-לאחד על המתכון הזה אבל עם שינויים שלי.
  3. אפשר להוסיף במקום הצנובר או הקורנפלקס המרוסק צימוקים (נגיד, 50 גרם במקום אחד המרכיבים) שהושרו במים בזמן הכנת הבצק (עם עוד 10 גרם (כף) קמח), שוקולד קצוץ (כ60 גרם במקום אחד במרכיבים), פיסטוק (במקום הצנובר) ועוד. תהיו יצירתיים!
  4. אפשר גם לשנות את תיבול העוגיות. להוסיף מעט תמצית שקדים ו/או גרידת הדרים, להוסיף תבלינים במקום או בנוסף לוניל (מחלב, הל, קינמון, מוסקט, טונקה) או להוסיף מעט מי זהר או מי ורדים (כי אלה עוגיות ורד!!). אפשר גם להוסיף ורדים מיובשים עם הקורנפלקס לציפוי. 
  5. אפשר לצפות בסוגי דגני בוקר אחרים או בפירות מיובשים בהקפאה, אבל הקורנפלקס נותן טעם תירסי נעים שאני אוהב במיוחד.