יום שני, 10 במאי 2021

בצל ממולא בבורגול: שבועות!!

 

חברים, תכננתי ועבדתי על הרבה מתכונים לשבועות! היו לי תכניות אבל המציאות הפריעה עם לימודים, סמסטר מוזר ומבלבל, אימוני כינור וכזה, החיים. אז במקום התכניות שלי (שאני מקווה להוציא לפועל בהמשך) אני אפרסם חלק מהמתכונים שעבדתי עליהם בחודש האחרון לקראת השבועות. ניסיתי לפתח מתכונים, טבעוניים וחלביים, שמתייחסים לפירות וירקות העונה, של האביב והקיץ. מתכונים שיש בהם מהמינים שאותם אנחנו חוגגים בשבועות. מתכונים שחוגגים חיטה, ענבים, רימונים, תמרים זיתים... לא ממש תאנים. אני לא אוהב תאנים :( ולכן, המתכון הראשון שאפרסם הוא לבצלים הממולאים האלה שמתאימים בול לשבועות. בהתחלה תכננתי למלא עלי גפן, אותם לא מצאתי עד אתמול. עדיין לא טעמתי אותם אבל אם יצאו טוב אשתף גם את תהליך ההכנה של עלי הגפן. אבל גם בלי הגפן הבצלים האלו מתאימים לשבועות, ממולאים בבורגול מלא בטעמים. הם חמוצים ומתוקים עם רכז רימונים, שמן זית, לימון וסילאן וסיימתי אותם מזוגגים בתנור. הכינו אותם! הם לא כבדים אך ממלאים, ונהדרים לחג.

בצלים ממולאים בורגול

ארבעה בצלים לבנים גדולים ויפים למילוי

מים לריכוך הבצלים

קערת מי קרח


מלית:

כוס וחצי בורגול גס

בצל וחצי או שני בצלים, קצוצים

מלח, פלפל שחור, פלפל אנגלי

1-3 כפות סילאן או דבש (השתמשתי בשלוש)

1-4 כפיות נענע יבשה (השתמשתי בשתי כפיות)

2 שיני שום כתושות

עגבניה קטנה קצוצה

כמה כפות רכז רימונים (2-3)

(כל התיבול תלוי בטעמכן. אני הייתי מוסיף אולי נענע טרייה גם, אולי מעט מיץ לימון...)


לנוזל הבישול:

ליטר מים

חצי כוס שמן זית

חצי עד 3/4 כוס מיץ לימון טרי

כף מלח

פלפל שחור (אופציונלי)

2/3-1 כף סוכר או סילאן או דבש

2 כפות רכז רימונים


זיגוג:

כף סילאן או דבש

כף שמן זית

כף רכז רימונים

הכנה:

  1. השרו את הבורגול במים חמים (לא רותחים אבל חמים מדי למגע) כ20 דקות. בינתיים הכינו את הבצלים למילוי
  2. הרתיחו מים בסיר גדול. קלפו את הבצלים למילוי, חתכו את שני הקצוות שלהם והעבירו סכין בצד הבצל רק עד למרכזו. בשלו במים הרותחים עד שהבצל נפתח, מתרכך מעט ואפשר להפריד את השכבוד שלו. העבירו למי הקרח, צננו והפרידו בזהירות את שכבות הבצל למילוי.
  3. המילוי: טגנו את הבצל הקצוץ במעט שמן זית והוסיפו מלח. סננו את הבורגול וערבבו עם הבצל על המחבת עד שהומוגני. העבירו לקערה וערבבו עם שאר חומרי המילוי. טעמו את המלית ושנו את התיבול לפי טעמכם.
  4. מלאו את הבצלים: קחו כף מהמילוי במרכז הבצל וגלגלו אותו לצורה מאורכת. סדרו במעגלים בסיר או מחבת שאפשר להכניס לתנור.
  5. נוזל הבישול: ערבבו את חומרי הנוזל והרחיתו לכדקה. תטעמו ותשנו תיבול. הנוזל יצטמצם במהלך הבישול ולכן לא צריך להיות מלוח כמו בבישול אורז או פסטה. אני אוהב חמיצות גבוהה יחסית ולכן מוסיף קצת יותר מחצי כוס לימון.
  6. כסו את הבצלים בנוזל הבישול ובשלו על אש גבוהה להרתחה. צרו מעגל מנייר אפייה והניחו מעל הבצלים. הניחו צלחת למשקולת ובשלו לשעה לפחות על אש נמוכהף עד שהם מבושלים ורכים לחלוטין. תטעמו את הנוזל במהלך הבישול ותתקנו תיבול לפי טעמכן. יתכן שתצטרכו להוסיף מנוזל הבישול במהלך הבישול הארוך. אם לא תרצו לזגג את הבצלים תנו להם לנוח בסיר לכשעה ללא בישול לפני ההגשה. אם תרצו תוכלו לחמם שוב על הגז או בתנור לפני ההגשה.
  7. אני רציתי לזגג ולאפות אותם בתנור אך זהו לא שלב חובה: כשלא נשאר הרבה נוזל בישול ערבבו את חומרי הזיגוג, הברישו את הבצלים ואפו בתנור שחומם מראש ל170 מעלות עד להזהבה יפה. שמרו בתנור הסגור עד להגשה.
  8. את המתכון אפשר לשנות ולהתאים לטעם האישי: אפשר להשאיר הרבה מנוזלי הבישול או הרוטבף אפשר לצמצם אותם, אפשר לזגג, אפשר לא לזגג, אפשר להכין יותר מתוקים ואפשר יותר חמוצים. אני אוהב את הבצלים קצת מתקתקים מפני שהבצל או מתוק. אם תרצו תוכלו גם להחליף את הבורגול באורז מושרה במים חמים לכ20 דקות. תכינו את המתכון לפי הטעם האישי, זו הדרך שבה הכנתי את הבצלים לחברים שלי בדנמרק ואני מאוד נהנתי מהם. אני גם מאוד אוהב בורגול אז זה היה כל כך כיף! זה מתכון שבאמת חוגג את החיטה (חג הקציר בכל זאת) והוא נהדר. חג שמח!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אל תתבישו לשאול שאלות או לשתף אם הכנתם/ן!