יום שני, 11 באפריל 2022

"עוגת קרמבו" לפסח בגרסה סמי-קלאסית (עם קרם דיפלומט) ובגרסה בסגנון טירמיסו!!!

 לכבוד חג הפסח אני החלטתי לפרסם מתכון לעוגה קלאסית וטעימה במיוחד, מהסוג שאני הכי אוהב: עוגה מהסוג הרך, הקרמי והקריר. אצלנו קוראים לה עוגת קרמבו. הבסיס הוא עוגת שוקולד ללא קמח (או עם כמות מאוד קטנה של קמח) מאוד רכה שלאחר האפיה שוקעת. את השקע ממלאים בקצפת עם אינסטנט פודינג וניל ומזגגים הכל בגנאש שוקולד.

אני מפרסם שתי גרסאות למתכון: אחת עם מילוי קרם דיפלומט עם מעט הל, שהוא קרם הקצפת-פודינג המקורי: קרם פטיסייר המקופל עם קצפת. והשניה: עם תוספת קפה לעוגה ומילוי של קרם טירמיסו קלאסי המורכב אך ורק מחלמונים, סוכר ומסקרפונה. את העוגה בהשראת הטירמיסו פידרתי באבקת קקאו. זו עוגה כל כך טעימה ומנחמת ולי היא מזכירה קצת את העוגה מ"אבא עושה בושות": מבחוץ היא נראית קצת כמו צמיג מעוך אבל מבפנים היא יפהפיה ומרגשת. 

זו אחת העוגות הכי טעימות בעולם לדעתי. היא כל כך פשוטה אבל היא כל מה שאני אוהב: רכה, ממולאת קרם, עשירה בטעם ועם זאת לא כבדה. היא נהדרת. העוגה עצמה, הבסיס, היא לא כמו שום עוגה שהתרגלתם לאכול. המרקם שלה מיוחד מאוד. עם אינסטנט פודינג היא מנחמת ונוסטלגית ובכל אחת מהגרסאות האלה היא טעימה יותר ומספקת בדיוק באותה הצורה. ההכנה של קרם פטיסייר אמנם מסובכת מהכנת קצפת פודינג, אבל היא לא מסובכת במיוחד והטעם טוב בהרבה. אני לא אומר שאינסטנט פודינג זה לא טעים. זה טעים, כנראה כי התרגלנו לטעם וכי נוסטלגיה, אבל זה טעים. קרם פטיסייר לא טעים כי נוסטלגיה. הוא פשוט טעים. והוא בסיס להרבה מאוד מתכונים, אז באמת ששווה להכין. ואם בכל זאת רוצים גרסה קלה: נסו את קרם הטירמיסו. ההכנה שלו קלה ומהירה במיוחד.

עוגת קרמבו עם קרם דיפלומט וניל (ומעט הל) עבור עוגה אחת בקוטר ס"מ או 14 עוגות בקוטר 7 ס"מ

תחתית:

6 חלבוני ביצה (כדאי להפריד את הביצים כשהן קרות ולתת לחלבון ולחלמון להגיע לטמפ' החדר)

200 גרם סוכר

4 כפות קקאו

כף קורנפלור

חצי כפית אבקת אפייה

6 חלמונים

2 כפות שמן צמחי

קרם דיפלומט:

400 מ"ל חלב

מקל וניל או כף מחית וניל

40 גרם סוכר

4 חלמונים

25 גרם קורנפלור

25 גרם אינסטנט פודינג וניל (אפשר להחליף ב15 גרם קורנפלור)

אופציונלי: מעט מאוד הל טחון (קורט או שניים) או תמצית שקדים

200 מ"ל שמנת להקצפה

זיגוג:

100 גרם שוקולד מריר קצוץ

כף נוטלה (אופציונלי)

125 מ"ל שמנת להקצפה

הכנה:

  1. חממו תנור ל170 מעלות צלסיוס ושמנו את תבניות האפייה בחמאה.
  2. הניחו את חלבוני הביצה בקערת המיקסר. הפעילו על מהירות גבוהה והקציפו עד שמתחיל להווצר קצף דליל מאוד. בשלב זה תוך כדי ההקצפה הוסיפו את הסוכר בזרם אחיד ואיטי. המשיכו להקציף עד שהמרנג יציב,חלק ומבריק. המרנג לא יזוז כשתהפכו את קערת המיקסר.
  3. נפו אל המרנג את האבקות: הקקאו, הקורנפלור ואבקת האפייה. קפלו בעדינות אל המרנג עד לאיחוד.
  4. ערבבו את החלמונים והשמן. הוסיפו אל תערובת המרנג וקפלו בעדינות עד לאיחוד התערובת. מזגו את התערובת לתבנית (או תבניות) האפייה, 3/4 מגובה התבנית. אפו את העוגה עד שהיא מאוד תפוחה וקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש. זמן האפייה ישתנה בהתאם לגודל אבל לרוב הוא לא עולה על 15 דקות. צננו את העוגה לחלוטין לפני המילוי.
  5. קרם פטיסייר: מזגו לסיר את החלב. חצו את מקל הוניל, גרדו בעזרת גב של סכין את גרגרי הוניל מתוכו והוסיפו אותם לחלב. הוסיפו גם את המקל עצמו ואת ההל (אם תוסיפו הל) והדליקו את הכיריים על חום נמוך-בינוני. הניחו לחלב להתחמם לסף רתיחה, עם ערבוב מדי פעם.
  6. בקערה חסינת חום ערבבו את החלמונים, הסוכר, הקורנפלור ואבקת הפודינג עד לקבלת תערובת אחידה. כשהחלב חם השוו טמפרטורות: מזגו את החלב החם בזרם דק ואחיד אל החלמונים תוך כדי טריפה מתמדת. אחרי שהוספתם כחצי מהחלב, החלמונים התחממו ותוכלו להוסיף את שאר החלב ולערבב לקבלת תערובת הומוגנית. החזירו את התערובת לסיר (רצוי דרך מסננת דקה) והמשיכו לבשל על חום בינוני תוך כדי ערבוב (חשוב "לגרד" את שולי הסיר) עד שהקרם מסמיך. כשיש בועות גדולות המשיכו לבשל עוד כשלושים שינות תוך ערבוב נמרץ. אם תוסיפו תמצית שקדים, הוסיפו אותה לאחר הבישול וערבבו עם הקרם. העבירו לקופסה, כסו בניילון נצמד שיגע בשפת הקרם וצננו עד השימוש במקרר. אפשר גם לצנן תוך ערבוב במיקסר עם וו גיטרה, או לצנן בחוץ ולערבב מדי פעם. אם נוצר קרום (אם לא תשתמשו בניילון ותצננו ללא ערבוב יווצר קרום) הפטרו מהקרום לפני השימוש.
  7. קרם דיפלומט: הקציפו את השמנת עד לקבלת קצפת יציבה. ערבבו במטרפה או במיקסר עם וו גיטרה את קרם הפטיסייר הצונן, על מנת לפתוח אותו ולקבל מרקם חלק. קפלו בעדינות את הפטיסייר עם הקצפת.
  8. מלאו את השקע שנוצר בעוגה במהלך הצינון בקרם דיפלומט. הכניסו את העוגה למקרר וצננו.
  9. זיגוג שוקולד: בקערה חסינת חום הניחו שוקולד ונוטלה. חממו את השמנת לסף רתיחה ומזגו על השוקולד לכינוי. חכו כשלושים שניות וטרפו טוב-טוב עד שכל השוקולד נמס והשמנת התערבבה לחלוטין עם השוקולד ונוצר גנאש אחיד, מבריק ומעט סמיך. זגגו את העוגה בשכבה דקה של הגנאש והניחו לעוגה להתייצב בצקרר לכמה שעות. העוגה תהיה טעימה יותר יום לאחר ההכנה. בתאבון!

עוגת קרמבו בהשראת טירמיסו עבור עוגה אחת בקוטר ס"מ או 14 עוגות בקוטר 7 ס"מ

תחתית:

6 חלבוני ביצה (כדאי להפריד את הביצים כשהן קרות ולתת לחלבון ולחלמון להגיע לטמפ' החדר)

200 גרם סוכר

4 כפות קקאו

כף קורנפלור

חצי כפית אבקת אפייה

6 חלמונים

2 כפות שמן צמחי

כף וחצי גדושו (לפחות) של קפה נמס איכותי, מומס במעט מים חמים

קרם מסקרפונה:

4 חלמונים (רצוי מפוסטרים, או לפסטר. הביצים נשארות חיות במתכון אז אם לא תפסטרו אותן חשוב להשתמש בביצים טריות במיוחד)

330 גרם מסקרפונה

145 גרם סוכר

אופציונאלי, כדי לקרוץ לעוגה המקורית: כף מחית וניל איכותית


אבקת קקאו לקישוט העוגה

הכנה:

  1. חממו תנור ל170 מעלות צלסיוס ושמנו את תבניות האפייה בחמאה.
  2. הניחו את חלבוני הביצה בקערת המיקסר. הפעילו על מהירות גבוהה והקציפו עד שמתחיל להווצר קצף דליל מאוד. בשלב זה תוך כדי ההקצפה הוסיפו את הסוכר בזרם אחיד ואיטי. המשיכו להקציף עד שהמרנג יציב,חלק ומבריק. המרנג לא יזוז כשתהפכו את קערת המיקסר.
  3. נפו אל המרנג את האבקות: הקקאו, הקורנפלור ואבקת האפייה. קפלו בעדינות אל המרנג עד לאיחוד.
  4. ערבבו את החלמונים, הקפה והשמן. הוסיפו אל תערובת המרנג וקפלו בעדינות עד לאיחוד התערובת. מזגו את התערובת לתבנית (או תבניות) האפייה, 3/4 מגובה התבנית. אפו את העוגה עד שהיא מאוד תפוחה וקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש. זמן האפייה ישתנה בהתאם לגודל אבל לרוב הוא לא עולה על 15 דקות. צננו את העוגה לחלוטין לפני המילוי.
  5. קרם מסקרפונה: הקציפו במהירות גבוהה את החלמונים, הסוכר והוניל (אם תוסיפו וניל). חשוב להקציף את החלמונים זמן ממושך, עד שהתערובת מאוד תפוחה ולבנה. הוסיפו את המסקרפונה וערבבו במהירות נמוכה. הגבירו את המהירות לאט-לאט, עד שתגיעו למהירות גבוהה, והמשיכו להקציף עד שתקבלו  קרם סמיך ואוורירי. התהליך יכול לקחת כשלוש דקות. הזהרו מהקצפת יתר שעלולה לשבור את המסקרפונה.
  6. מלאו את השקע שנוצר בעוגה במהלך הצינון בקרם מסקרפונה. הכניסו את העוגה למקרר וצננו. העוגה תהיה טעימה יותר יום לאחר ההכנה, אבל אפשר להגיש אותה כבר לאחר כמה שעות. לפני ההגשה, פדרו הרבה קקאו על העוגה. בתאבון וחג שמח!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אל תתבישו לשאול שאלות או לשתף אם הכנתם/ן!